Opel presenteert deze Corsa als generatie vijf. Een wat bij het haar gegrepen stelling gezien de structuur helemaal niet veranderde. Hij werd dus niet groter aan de buitenzijde of ruimer aan de binnenkant. Maar voor het overige verandert zo ongeveer alles. Z’n koetswerk leunt nu nauwer aan bij dat van de Adam bijvoorbeeld. De driedeursversie behoudt z’n sportieve oriëntering terwijl de € 500 duurdere vijfdeurs wat docieler oogt om z’n ambities als compacte gezinswagen te benadrukken.
Compleet nieuw dashboard
Aan de rijhouding of het plaatsaanbod veranderde dus niets. Het dashboard is echter wel helemaal nieuw. Het probeert te camoufleren dat de auto niet van de breedste is en heeft goed afleesbare tellers, een opgekuiste knoppenverzameling en leuke, zacht aanvoelende materialen die spijtig genoeg onvoldoende consequent zijn aangebracht op alle noodzakelijke panelen. En het nieuwe informatiedisplay - dat zit ook te laag.
Rijgedrag
Een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging (goed van weerstand, heel wat minder op vlak van centrering en stuurgevoel) maakt het mogelijk om snufjes als rijstrookhulp en een parkeerassistent in te bouwen. Maar alle hoogtechnologische extra’s moet je plukken in de optielijst. De 1.0 benzinemotor met turbo werd - geheel onnodig - gestript van z’n typische driecilinderkarakter, maar reageert wel erg alert en springt spaarzaam met de brandstof om. Samen met een nieuwe zesbak en een snediger weggedrag - te danken aan een nieuw afgestelde ophanging - is het het meest overtuigende aspect aan deze nieuwe Corsa.
Opel Corsa: de prijzen
Hij is er al vanaf € 13.300 en gaat door to € 18.950 (driedeurs). Deze tester met vijf deuren staat in de catalogus voor € 18.550.