Het interieur herken je in één oogopslag. Misschien zie je niet meteen dat het Passat is, maar dat het om een product uit Wolfsburg gaat, heb je meteen in de smiezen. Ergonomisch goed doordacht, bijzonder fijn afgewerkt, elegant maar nooit frivool. Elke 29 seconden produceren de fabrieken van de gigant een Passat waarin je probleemloos een goede rijhouding vindt en die je verwennen met stevig meubilair dat op alle juiste plaatsen steunt. En ruimte! Die is er voor- en achteraan eigenlijk echt overvloedig. Er is slechts één uitzondering. De middelste zitplaats achteraan. Daar fnuikt de forse middentunnel de feestvreugde. Raar overigens, want het is al tijden geleden dat we nog eens een tunnel van zo’n formaat zagen. We zouden de vierwielaandrijving met de vinger kunnen wijzen, maar ook de voorwielslepers hebben het.
Digitaal dashboard
Wat ze bij VW niet kunnen, is wat nieuws verzinnen en dat dan bij één merk onderbrengen om het verschil te maken. Daarom is de Passat nu ook te krijgen met het volledig digitale dashboard zoals we dat voor het eerst op de Audi TT zagen. Met net zo veel functies en personaliseringsmogelijkheden, maar wel met een eigen design. Je moet er overigens wel voor bijbetalen, wat heel wat mensen ongetwijfeld zullen doen. Nochtans is er ook met de conventionele klokkenwinkel van ons testexemplaar werkelijk niets mis.
Koffer
Zowel de berline als de break kunnen pronken met een grotere koffer dan voorheen. In de meest functionele telg past nu al 650l. 47 meer dan voor de generatiewissel, terwijl de laaddrempel relatief laag is en de vormgeving erg egaal en - dus - bruikbaar. De bank neerklappen kan ook (daarvoor zijn hendels voorzien) om er tot 1.780l in te schikken.