Een nieuwe Passat. Generatie 8 al. De eerste was er 42 jaar geleden en sindsdien werden er van de Passat en afgeleide modellen al 22 miljoen stuks verkocht. Afgelopen jaar kocht elke 29 seconden iemand ergens een Passat. Dat zijn er 3.000 per dag. En nu is die bestseller helemaal vernieuwd. Onderstel en al.
Bijna allemaal diesels
In onze contreien kiest een meerderheid van de klanten voor een break (65%) en opteert nagenoeg iedereen voor een diesel (meer dan 80%). Nogal wiedes, want de Passat wordt in de eerste plaats massaal aangekocht door leasingmaatschappijen. Als VW de klant omschrijft komt het éérst met een functie (key account manager) en dan pas met een leeftijd (45).
Elk van de 10 motoren in de Passat is herwerkt of nieuw. En dat levert al meteen een verbruikswinst van 20% op. We concentreren ons hier op de diesels, die - tot de komst van de Bluemotion met 1.6 TDI - allen 2 liter inhoud tellen en hun werkijver uit vier cilinders puren. Ze zijn 150 of 190pk sterk, tenzij je opteert voor de nieuwe topper. Dan heb je zo maar eventjes 240pk en 500Nm ter beschikking, vooral dankzij het gebruik van een dubbele turbo. Die noviteit is waar we ons op concentreren in deze eerste test. Het blok wordt altijd gecombineerd met een zeventraps DSG-automaat en beschikt ook steeds over vierwielaandrijving. Zoveel trekkracht willen de Duitsers immers niet alleen naar de voorwielen sturen.
Hoeveel kost de nieuwe VW Passat?
Dat de Passat in bovenstaande uitvoering geen prijskraker is, klinkt logisch. De vanafprijs van de testvariant bedraagt al zo’n € 45.500. Vergelijk dat met de instapprijs van € 26.290 (berline, 1.4 TSI 125pk). Een diesel is er al vanaf € 28.270 en een break vertegenwoordigt steevast een extra investering van ruwweg € 2.000. Daarmee is de break in elk geval géén koopje.