De cijfers in de inleiding - waar VW met recht en reden fier op kan zijn - onthullen ook wat anders: de Passat is een echte wereldauto. En het zwaartepunt voor de afzet ervan ligt net zo goed in China en de VS, als dat het in Europa ligt. Iets wat enkele lijnen verder ongetwijfeld een rol zal spelen. Maar we kauwen eerst even door de afmetingen. Die zijn licht verteerbaar, want de Passat werd niét langer. De berline laat 2mm liggen, de break 4. het resultaat is een identieke 4,76m. Een tikkeltje lager dan voorheen is hij ook - en breder.
Grotere wielbasis
Belangrijker is dat de wielbasis met 79mm toenam en dat de wielen dus verder op de hoeken terug te vinden zijn. Dat zorgt voor een evenwichtiger en meer gespierd silhouet en het levert een binnenruimte op die 3,3cm langer is dan voorheen.
Spel van licht en schaduw
De Passat blijft in de eerste plaats zichzelf. Maar het model volgt ook de trends - het Duits-strenge design is daarom met net iets meer tierelantijntjes behangen dan we tot op heden van deze vooral functionele break gewend waren. Erg uitgesproken koetswerkplooien op de flanken vangen het licht en spelen ermee. Het creëert diepte en dynamisme. Tegelijk vinden we in de lichtsignatuur en de rijkelijk aangebrachte chroomlijsten ook de wil om zichzelf meer als ‘premium’ te positioneren. En om beter te scoren in overzeese gebieden.