Hij staat al jaren aan de top der hete hatchbacks (ziehier de 10 strafste modellen van de laatste jaren), maar toch vond de directie van Renault Sport dat de huidige Mégane RS niet kwiek genoeg was. Een misvatting natuurlijk, al lag de reden om een extra gepeperde versie uit de hoed te toveren natuurlijk voor de hand. Renault wilde immers wederom de snelste voorwielaandrijver op de befaamde Nordschleife in huis hebben, en dat is nog gelukt ook. De Mégane RS Trophy-R 275 klokte af na 7 minuten, 54 seconden en 36 honderdsten en is daarmee 4 tellen en een beetje sneller dan de Seat Leon Cupra 280 die slechts drie maanden op de omloop regeerde. In Frankrijk kon dus alweer opgelucht adem worden gehaald.
Twee versies
Er zijn twee versies van de Mégane RS 275: de Trophy, zoals onze testwagen, en de Trophy-R, die (onder andere) geen achterbank heeft en lichter en sneller, maar ook nog eens € 7.800 duurder is. En de Trophy 275 is toch ook al meteen € 7.450 kostelijker dan het al niet erg kinderachtige basismodel met 10pk minder, dus hou daar rekening mee. Zijn minimale prijskaartje bedraagt dus € 37.950, de goudgele carrosseriekleur niet meegerekend.
Cup-chassis
Zowel Trophy- als Trophy-R-bezitters worden op een zeer rigide cup-chassis met limited slip getrakteerd, wat anders een optie is, en hun trommelvliezen krijgen steevast te maken met meer dan gewoon wat gedaver afkomstig van de Acropovic-uitlaat uit titanium en carbon. Of je er van houdt of niet, het zit in het basispakket opgenomen. En dat geldt ook voor de RS monitor (de tweede lichting inmiddels) waarmee je onder meer rondetijden kan opnemen en de turbodruk in de gaten kan houden. Allesbehalve noodzakelijk, maar wel leuk natuurlijk. En dat vinden we ook van het met Alcantara overtrokken stuurwiel en van de heerlijke kuipjes van Recaro.
Conclusie
Wat we vooral onthouden is dat de Renault Mégane RS 275 als ultiem speelgoed voor de liefhebber mag worden gezien. Hij remt geweldig, is lekker stug gedempt (verplicht bij dit soort auto) en gript als de beste bij droog weer. Bovendien koppelt deze Fransman algemeen gebruiksgemak aan harenrijzende sensaties - de realiteit is zelfs indrukwekkender dan wat de opgave doet vermoeden. De harde cijfers dan maar? Nul naar honderd lukt in 6 seconden en de top ligt op 255km/u. En volgens Renault zou je met een gemiddelde van 7,5l/100km moeten toekomen, wat neerkomt op 174g/km CO2. Al is dat natuurlijk enkel op papier mogelijk.