Lexus NX 300h Rijgedrag

Bekijk 19 foto's
Door: BV 05-10-2014

De kern van het hybridesysteem is een 2,5l viercilinder benzinemotor. Naar hedendaagse normen is dat een kneusje - hij wekt immers maar 155pk en 206Nm op. En dan nog bij relatief hoge toerentallen. Met z’n Atkinson-verbrandingscyclus is hij echter wel energetisch efficiënt, zuinig en schoon (voldoende schoon voor een Euro VI uitlaatgaskwalificatie). En hij krijgt natuurlijk hulp van een elektromotor. Die pompt het vermogen op tot 197pk en geeft erg duidelijk ook het koppel een duw, maar daarover wil Lexus nog altijd geen gegevens kwijt. Een geheimzinnigheid die op z’n zachtst gezegd bizar is.

In cijfers is de NX 300h evenmin mateloos indrukwekkend. De sprint neemt 9,2 seconden in beslag en al bij 180km/u is het feest uit. Niet dat een Belgische klant daarvan wakker ligt, maar in Duitsland levert het de Japanners naar verluid een concurrentieel nadeel op.

CVT-automaat

De overbrenging is nog steeds voor rekening van een CVT-automaat. Die vergt nog het meest gewenning van allemaal. Niet wanneer je er een gezapig tempo op nahoudt - dan blijft de werking ervan helemaal op de achtergrond. Maar wanneer het snel moet gaan en de benzinemotor constant de snelheid van de maximale trekkracht (4.200t/min) aanhoudt, komt toch erg onnatuurlijk over. Z’n uiterlijk mag dan wel dynamisme prediken, maar een wat gezapiger rijstijl lijkt hem veel meer te liggen. Te meer omdat de ophanging meer dan behoorlijk (zij het niet ‘exceptioneel’) gedempt is (te grote velgen zijn in die optiek wel te mijden) en de besturing veel minder scherp is dan de pen van de ontwerper.

Stuurinrichting

De elektrische bekrachtiging heeft ook hier last van de typische vaagheid en gebrekkige centreerfunctie. Het weggedrag wekt dan weer de indruk om snedig te zijn. Da’s prettig als je het tempo niet te hoog ligt. Doe je dat wel, dan steekt een erg uitgesproken onderstuur toch weer de kop op.

Helemaal niet zo zuinig

Het grote voordeel van de hybridetechnologie schuilt uiteraard in het verbruik. Dat bedraagt op papier slechts 5,2l/100km voor de gemengde cyclus (of vanaf 117g/km - met kleine variaties omwille van de afwerking). Een cijfer waar we 2,2l/100km boven gingen tijdens de eerste kennismaking en dat terwijl het parcours toch echt niet leek op een rallytracé. Het gros ervan is afgelegd op cruise-control.

Geef commentaar
comments by Disqus