Lexus NX 300h Inleiding

Bekijk 19 foto's
Door: BV 05-10-2014

Afgelopen jaar bouwde Lexus 523.000 voertuigen. Een record. En eentje waarop Toyota’s luxemerk lang heeft moeten wachten. Het tipt immers maar net het vorige beste jaar van de tabellen, dat op 518.000 eenheden stond, maar al in 2007 werd ingeschreven. De beschuldigende vinger gaat naar de globale crisis en zet meteen ook maar een bikkelharde concurrentiestrijd op de lijst. Lexus heeft z’n draai wat moeten vinden. Die heeft het gevonden in de hybridetechnologie (in ons land staat nog nauwelijks iets anders in de catalogus) en een almaar gewaagdere koetswerkstijl. Met deze nieuwe SUV bereikt die een (voorlopig?) hoogtepunt.

Lexus in België

In ons land is de opmars eveneens gestaag en zijn de aantallen eerder bescheiden. Als het merk dit jaar 1.350 klanten kan strikken, is het tevreden. Het doet het dan ook met een beperkt dealernet van slechts 8 vestigingen en nog een handvol servicepunten. En het moet zonder diesels in het aanbod ook opboksen tegen de decennia lange verankering van de zware brandstof in onze maatschappij. Vooral in de leasingmarkt - die weliswaar steevast modernisering predikt, maar zichzelf nooit de levieten leest - hebben de hybrides het nog steeds moeilijk om aan de bak te komen.

Fiscaal gunstige hybridetechnologie

Aan de weg wordt echter wel getimmerd. Ook met deze NX, die - zo weet Lexus - in voordeel alle aard z’n gebruiker op drie jaar tijd ruim € 7.000 minder kan kosten dan een vergelijkbare BMW (X3 2.0 diesel) of Audi Q5 (2.0 TDI). Lexus kapitaliseert immers op twee punten in die fiscale constructie. Enerzijds op een relatief lage CO2-uitstoot (vanaf 117g) en anderzijds op een relatief scherpe prijs. Daarvoor dient de € 42.500 kostende Business Edition. Een versie die eigenlijk specifiek voor dit doel in de catalogus is geparkeerd.

Lexus NX gamma

Instappen kan nochtans al vanaf € 41.990 - en daarvoor kan je zowaar met wat interessante uitrusting uitpakken. LED-koplampen bijvoorbeeld. Of een met leder overtrokken dashboard. Zelden gezien op een lijst met standaardvoorzieningen. Maar de hierboven vermeldde Business Edition is met onder meer metaalkeur, parkeersensoren, navigatie en cruise-control zo veel beter uitgerust dat we ons nauwelijks kunne voorstellen dat iemand over die meerprijs struikelt. Klim je echter nog verder op de ladder dan kan je er nog een halve auto bijdoen, tot je tegen de € 60.000 aanschurkt. We hebben echter al met Duitsers in hetzelfde segment gereden die een stuk meer kostten - waarmee Lexus het decennia oude credo dat de Japanners veel uitrusting voor je geld bieden - bevestigen.

Geef commentaar
comments by Disqus