Het is vast even wennen - het uiterlijk van de NX. Het lijkt wel alsof een Samurai die te lang aan de opiumpijp heeft gelurkt in een woedeaanval de scherpe lijnen van deze SUV door de punt van z’n zwaard liet dicteren alvorens er hara kiri mee te plegen. Het lijkt zonder meer op een druk allegaartje van stijlelementen opgekookt door een gekke professor. Maar dat is het natuurlijk niet. Wat het wel verraadt is dat de aandacht van het merk niet in hoofdzaak op Europa ligt. Hier houden we toch van simpeler dingen. Dat gezegd zijnde - ‘in het vlees’ valt het model makkelijker op het netvlies dan wanneer het eerst door de lens van een fototoestel passeerde.
Lage luchtweerstand
Bovendien is aan de koets pittig veel werk verricht - wat onder meer blijkt uit z’n gunstige Cx-waarde van 0,32. Het design was geen excuus om aan te komen draven met kleine deuropeningen, suizende windgeluiden, onmogelijke kijkhoeken of een achterruit waardoor je geen steek ziet. Alleen de laaddrempel - die is wat hoger dan strikt strikt noodzakelijk was.