Lexus NX 300h Conclusie

Bekijk 19 foto's
Door: BV 05-10-2014

De nieuwe SUV van Lexus zal niet onopgemerkt passeren. Daar zorgt z’n design wel voor. Daarom is het al bij voorbaat zonde dat z’n rijgedrag het gemiddelde niet overstijgt. Daarvoor de is de hybride aandrijflijn onvoldoende pittig, de besturing te vaag en het rijgevoel te ‘onthecht’. De prestaties zijn acceptabel, maar met 9,2 tellen voor de sprinttijd en een top van 180km/u, is ook dat niet waar deze premium Japanner het van moet hebben.

Het interieur dan? Wel, ook dat is niet perfect. Het infotainmentsysteem had bijvoorbeeld wat frisser kunnen ogen en mocht ook eenvoudiger bedienbaar zijn. Maar op de afwerkingskwaliteit, het plaatsaanbod (en niet alleen in de 555l grote koffer) en de materiaalkeuze (met standaard leder bovenop de boordplank) is dan weer heel weinig aan te merken. En wie de inspanning doet om een topversie te kopen, krijgt een ronduit indrukwekkende Mark Levinson geluidsinstallatie.

Emotioneel is deze premium SUV vooral aan de buitenkant. Voor het overige zal hij vooral moeten overtuigen met rationele argumenten
Het verbruik van deze hybride is evenmin opvallend laag. We klokten 7,4l/100km zonder gaspedaal of onderstel te geselen. Da’s toch flink hoger dan het opgegeven resultaat van 5,2l/100km. En toch kan je de NX 300h het best kopen voor je budget. Met name wanneer je hem gebruikt als bedrijfswagen is hij fiscaal interessanter dan sommige (diesel) alternatieven bij de concurrentie. Op drie jaar tijd kan je dat tot meer dan € 7.000 opleveren. Daar kan je al heel wat brandstof voor verstoken.

Emotioneel is deze premium SUV vooral aan de buitenkant. Voor het overige zal hij vooral moeten overtuigen met rationele argumenten.

Geef commentaar
comments by Disqus