Een Citroën DS5 herken je van veraf. Zijn karakteristieke lijn is met die van geen enkele andere vierwieler op de markt vergelijkbaar en daarom is het ook zo moeilijk om de Fransman in een een afgetekend hokje te plaatsen. Wat we wel kunnen doen zijn de feiten opsommen. De DS5 stelt koplampen tentoon die zowel LED-dagrijlichten als Xenon-technologie bevatten en ze worden nog steeds optisch versterkt door chromen latten die het premium-aspect moeten uitspelen. Op de flanken zien we luchtgaten, maar die hebben geen nut, net als één van de twee eindpijpen van het uitlaatsysteem. Wat het ook zij, al deze elementen moeten bijdragen aan de sportieve 'feel' die de auto met de luxe-uitstraling tracht te verzoenen. En voor wie het zich afvraagt: onze testmobiel rust op 18-duimsvelgen.
Afmetingen en laadvolume
De DS5 is 4,53m lang, met een wielbasis van 2,73m, maar ook 1,87m breed en niet hoger dan 1,51m van de grond gemeten. Zijn laadvolume? 468 tot 1.288 liter met de achterbank neergeklapt. Aardig is dat, maar hou wel rekening met de hoge laaddrempel.