Hoewel niet meer zo fris, blijft de DS5 een buitenbeentje in de steeds meer uitdeinende automarkt. Een cross-over, maar wel een waarvan de verhoudingen onduidelijk zijn. Sommigen zien er een kruising van een berline en een break in, anderen hebben het over een monovolume met een lage daklijn en ga zo maar door. Waarmee de DS5 ook uit de band springt zijn de afwerkingsdetails. Die vind je zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde terug. Zeker is in ieder geval dat de cockpit geïnspireerd is op die van een vliegtuig.
Of er ook nadelen aan het onconventionele ontwerp verbonden zijn gaan we niet ontkennen. De lage daklijn kan lange passagiers op de zenuwen werken, het zicht naar achter is beperkt en op ergonomisch vlak is de DS5 - vanwege de vele knoppen en schakelaars - niet de beste leerling van de klas. Het laadvolume valt al bij al mee (468 tot 1.288 liter), maar hou wel rekening met de hoge laaddrempel.
Op de baan
Als koper zal je tevreden zijn met de vlakheid waarmee de DS5 zich door bochten laat loodsen. En de zestrapstransmissie met koppelomvormer doet gelukkig beter z'n werk dan de ons eerder voorgeschotelde automaat, al reikt die nog niet tot aan de hoogte van andere systemen met dubbele koppeling zoals de DSG van Volkswagen. De DS5 is voorts comfortabel, maar dan wel met name op de autosnelweg waar er geen putten in het wegdek te bespeuren zijn. Kom je toch vaker op plaatsen met inferieur asfalt, dan monteer je toch best meer bescheiden velgen dan de 18-duimers die onze testwagen ondersteunen.
Prijs
Een Citroën DS5 heb je vanaf € 29.585. Eentje met de 180pk sterke 2.0 BlueHDI en de EAT6-bak onder de huid, die samen een nul-naar-honderdsprint van 9,2 tellen mogelijk maken en een gemiddelde van 4,4l/100km en 118g/km CO2 afficheren, kost minstens € 35.185. En ons testexemplaar? Dat is er ruim 40.000 waard.