Ruim veertig procent van het Belgische cliënteel kiest tegenwoordig al voor een benzinemotor. Het gros stipt dan wel de erg indrukwekkende 1.0l Ecoboost driecilinder aan, maar die kennen we al. Deze vijftienhonderd - afgeleid van de Ecoboost met 100ml meer volume - is echter nieuw. En met 180pk is het een heuse krachtpatser. Nochtans is dat er niet aan te merken - dankzij moderne turbotechnologie verloopt de vermogensopbouw erg lineair. Dat betekent natuurlijk niet dat hij zichzelf dieseleigenschappen aanmeet. Het koppel klimt immers niet hoger dan 240Nm. Wie er vaart in wil houden, moet dan ook de toerenladder beklimmen. Je wordt daarbij aangemoedigd door een prettige brom die afkomstig is van het inlaatkanaal en de prestaties en werkijver zijn die van een pseudo-GTI waardig. Een dikke score dus. En de lof is nog niet allemaal toegewuifd.
Snedig weggedrag
De elektromechanische stuurinrichting is grondig herwerkt. Ze voelt lichter aan en centreert beter. Er komt zelfs wat gevoel doorheen. En daarmee hebben we nu zowaar een elektrische stuurbekrachtiging gevonden waarmee we wel zouden kunnen leven. Daarbij komt nog dat Ford de structuur stijver maakte door wat beugels in het chassis te herwerken en nieuwe veren en dempers monteert voor weggedrag dat tegelijk geleidelijker én snediger is. En die ingrepen missen hun effect niet. De Focus is niet alleen uitgesproken comfortabel maar ook nog eens erg prettig te sturen. Vooral omdat de 1,5l benzine niet het zwaarste blok is en de voorwielen er geen al te grote klus aan hebben. Iets wat wel anders is bij de zwaarste diesels die erdoor een beetje tot onderstuur veroordeeld zijn. Deze Ecoboost niet - die wil op verzoek nog wel even de achtertrein een spoor breder zetten - voor de elektronische controlesystemen effectief doch erg subtiel tussenbeide komen.
In de middenklasse heb je de keuze tussen héél wat blik dat correct, maar weinig begeesterend rijdt. Aangevuld met enkele auto’s die je een glimp gunnen op wat rijplezier zou kunnen zijn. Maar deze Focus geeft je het echte spul - en dan nog eens zonder er echt nadelen tegenover te plaatsen: hij kan ook qua comfort mee met de besten. Ford’s reputatie op dit gebied is verdiend.