Als we nu terugkijken op het interieur van de Focus dan zijn er opmerkingen die al vanaf de eerste kennismaking staan als een huis. Dan hebben we het in de eerste plaats over de stortvloed aan knopjes die in tal van drukke vlakken en patronen door het interieur gespreid werden. Dat heeft Ford nu aangepakt. Bovenin de middenconsole prijkt nu een groter aanraakgevoelig scherm en wat overbleef werd herwerkt en herschikt. Het Blauwe Ovaal slaat er twee vliegen in één klap mee. Een ergonomische sterspeler is de Focus nog steeds niet, maar hij overstijgt nu wel het niveau van een kermisploeg. Gelukkig.
De afwerking en de materiaalkeuze werd eveneens bijgespijkerd. Dat had de Focus inmiddels wel nodig. En het verschil is frappant. Hier worden Duitse normen gehaald.
De rest van het interieur dreef je niet meteen naar een depressie - en dat is zo gebleven. De zithouding is voortreffelijk, de zetels steunen goed, de achterbank is ruim, de hoofdruimte adequaat… zo gaat het nog wel even door. Wat meer bergruimte stond wel op de lijst met opmerkingen en kijk - er is bijgekomen. Vooral door wat intelligenter om te gaan met ruimte die er al was overigens.