Het is niet de eerste keer dat de Ford Focus deze rubriek siert. Noch de tweede, of de derde. Want in de kern van het C-segment - nog steeds het tweede grootste marktdeel in ons land - heb je behoorlijk veel keuze. Toen de Focus in 1998 voor het eerst de Escort uit de catalogus verdreef, waren er vijf aandrijfopties. Nu zijn het er twaalf, na de opfrisbeurt die heden voor het eerst door onze handen gaat. Het model onderging tal van detailaanpassingen die - dat beweert de constructeur tenminste - erop gericht zijn de rijbeleving nog verder te optimaliseren. Wat dat concreet inhoudt leer je (hopelijk) in de rubriek rijgedrag. Wie de vernieuwde Focus op naam wil zetten, krijgt de kans vanaf het weekend van 5 december. Dan wordt die op de Belgische markt losgelaten.
Nieuwe motoren
Eigendom van een Focus is toegankelijk vanaf € 16.100 in combinatie met een weinig uitzonderlijke 1.6 VTi benzinemotor die amper 85pk opwekt. Elders in het gamma stippen we graag de 1.0l Ecoboost aan - al drie jaar op rij verkozen tot motor van het jaar (een record) - vanaf € 19.000. Bij de benzines wordt ook de komst van een 1,5l met 160, dan wel 180pk gevierd. De eerste kost minstens € 22.750, de tweede is er vanaf € 24.250 en belooft op z’n minst de prestaties van een pseudo-GTI te halen. Het is die nieuwe motor die we voor deze eerste kennismaking uitlootten (met 18pk). Maar er zijn natuurlijk ook diesels leverbaar.
De meest toegankelijke daaronder is een 1.6 TDCi met 95pk. Prijs? € 20.250. De centrale bestaat trouwens ook met 120pk, maar wij richten het gros van onze aandacht daar net onder. Daar vinden we immers een 1.5l TDCi. Een nieuwe motor voor de Focus, die voor € 23.200 een vermogen van 105pk combineert met een CO2-afgifte van amper 88g/km. Je ziet hem in de catalogus staan, maar hij komt wel net iets later. En zelfs dan is het aanbod overigens nog niet rond, want een tweeliter diesel schopt het tot 150pk. En dat is alleen maar de topper omdat we de diesel-ST (ook al 180pk) niet in rekening nemen.