Het gaat om een facelift. Grote wijzigingen horen daar bijgevolg niet bij. Al dient gezegd dat de heren bij Ford hun huiswerk net iets grondiger gemaakt hebben dan we gewend zijn. Daarom worden nieuwe Bixenonkoplampen, herwerkte bumpers, andere wielen en en nieuwe grille ditmaal ook gecombineerd met een nieuwe motorkap. Eentje die volgens de Ford-propaganda ervoor zorgt dat de Focus er lager en sportiever uitziet. Dat is hij uiteraard niet. Een motorkap heeft daar nu eenmaal weinig invloed op. En als Ford dat idee niet eerst laat kiemen in je grijze massa kom je nooit tot die conclusie. De hoogte bedraagt nog steeds 1484mm.
Aanpassingen in breedte (1823mm) en lengte (4358mm) zijn er eigenlijk ook alleen na de komma. O ja, er is ook nog een nieuwe blauwe tint. En nu we het toch over kleurtjes hebben: daarmee moet je uit je doppen kijken. Je moet immers niet alleen bijbetalen voor metaalkleur, maar ook voor wit en rood zonder metaalschilfers in de verf. Da’s een trucje om de prijs niet te veel de hoogte in te stuwen, maar toch omzeggens elke Focus voor meer centen te verkopen. Een vernuftige list die VW ook al toepaste bij de jongste Golf.