Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 AUT6 Rijgedrag

Bekijk 20 foto's
Door: BV 20-09-2014

Zo’n 508 heeft best een goede bodemplaat. Pseudo-McPhersons aan de voorwielen en een multilink-achteras. Ja, helaas ook met de gehate elektrische stuurbekrachtiging die maar niet deftig wil centreren, maar die is zeker niet slechter dan bij elke andere auto uit dit segment. Bovendien moet je Fransen nog altijd niet uitleggen hoe je een onderstel moet afstellen. De voortrein bijt net een tikkelte beter dan bij de meeste Duitsers terwijl een grotere veerweg ook iets meer ruimte laat om oneffenheden afdoende te absorberen. Wellicht rolt de koets een beetje meer in de bochten. Neem echter van ons aan dat je daar niet al te moeilijk over wil doen. Het compromis is uitstekend en natuurlijk blijft de 508 netjes voorspelbaar. Hij voelt ook nog altijd wat minder elektronisch aan dan sommige recentere producten en ook dat is aangenaam.

Euro 6 diesel

Die nieuwe 2-liter dieselmotor ziet z’n uitlaatgassen opgekuist worden door AdBlue die kan toegevoegd worden onder de kofferafdekking. Daarom haalt hij de Euro 6-norm, samen met erg goede prestaties. 180pk bij 3.750t/min en 400Nm bij 2.000 t/min. Het is ook een moderne diesel in die zin dat hij een eerder beperkt bruikbaar toerentalbereik kent. Maar in dit geval is dat geen punt - de automaat lijkt zich bewust van de beperkingen en de zestrapper (van het conventionele type met een functie die permanente slip elimineert) fietst er met het grootste gemak omheen. Voldoende alert om je zelden of nooit op de honger te laten zitten en met onvoelbare schakelovergangen - dat ook nog.

Prestaties

Dat de 508 die we hier in z’n meer populaire break-uitvoering aan de tand voelen in tussensprints net iets minder explosief vooruitschiet als we hadden gewild, heeft wellicht met het gewicht te maken. Het gaat hier tenslotte toch ook al om een auto die leeg haast 1,8 ton weegt. In die optiek is het verbruik overigens best indrukwekkend: amper 4,6l/100km op papier en een liter of twee extra om de transitie naar de praktijk te maken. Jezelf vanuit stilstand naar 100km/u sleuren, tenslotte duurt 8,6 seconden. En hij gaat ook nog eens door tot 226km/u. Daarmee hebben we rubriek rijbeleving ook weer gehad.

Geef commentaar
comments by Disqus