Peugeot heeft afgelopen jaar met bovengemiddeld succes een nieuw model in het C-segment gelanceerd. We hebben het dan over de 308 - die een trendbreuk vormt met het verleden en op vlak van kwaliteit en rijplezier weer hoger staat dan z’n voorganger. Het leverde hem meteen de gegeerde titel van Auto van het Jaar op. De grotere 508 kabbelt intussen verder zonder al te hoge ogen te gooien. Maar een facelift nu, met nieuwe motoren en een herwerkt interieur - waarin al wat lessen van de 308 verwerkt zitten - moet hem nieuwe vitaliteit geven.
Populair segment
Het Europa van Peugeot bestaat uit 30 landen (het telt bijvoorbeeld ook de Balkan en Rusland mee) en daarin worden auto’s uit het D-segment elk jaar anderhalf miljoen keer verkocht. Breaks zijn inmiddels wat populairder dan berlines met respectievelijk 5% méér en 5% minder dan de helft. Ruim de helft van de verkochte wagens in deze klasse is van Duitse nationaliteit en kleeft zichzelf een premium-label op. Maar zelfs onder de volumemerken heeft de 508 geen nadrukkelijke stempel gezet. Sinds de lancering in 2011 verkocht Peugeot er 270.000 stuks van. Het merk had ongetwijfeld op meer gehoopt.
Nieuwe motoren, nieuwe prijzen
De 508 krijgt een nieuwe 1.6l turbo benzinemotor onder de kap. Die is 165pk sterk en voorzien van een start/stop systeem en zes versnellingen. De eenheid voldoet aan de Euro 6-norm en is efficiënt, maar in België zit er geen hond op te wachten. Benzinedrinkers doen het weliswaar beter in de kleinere segmenten - maar hier zit koning diesel nog stevig op de troon.
Bij de modellen die zware brandstof verbranden is er gelukkig ook heel wat nieuws. Je kan nu kiezen uit een 1.6 met 115 of een tweeliter in niet minder dan 4 vermogensversies: met 136 of 163pk in een Euro 5-uitvoering en met 150 of 180pk als Euro 6. De topper tenslotte is een 2.2 met 204pk.
De benzineversies (een 1.6 VTi met 116pk )zijn er vanaf € 25.880 terwijl je kan dieselen (1.6 HDi 115) voor ten minste € 27.280. Het gamma stijgt daarna door tot maximaal € 41.080 (2.0 HDi 180pk in GT-uitvoering). Een break kost je steevast € 1.170 extra.
De testauto
We gingen aan de haal met de 508 SW met de nieuwe 2.0 HDi dieselmotor met 180pk en een even frisse zestrapsautomaat in Allure-uitvoering. Met een prijs van € 36.630 niet de meest prijsgunstige telg uit het gamma en je moet dan nog enkele duizendjes rekenen voor de opties (panoramisch glazen dak, led-koplampen, head-up-display, navigatie, metaalkleur…). Op prijsvlak doorstaat de Peugeot echter nog altijd de vergelijking met de Duitsers.