Audi combineerde aluminium en staal al voor de constructie van de vorige TT, maar ging ditmaal nog verder. 17% van het gewicht van het zelfdragende koetswerk is voor de rekening van staal met een erg hoge treksterkte dat uiteraard vooral wordt gebruikt op plaatsen die belangrijk zijn voor de veiligheid van de inzittenden én om voldoende stijfheid voor de structuur te garanderen. Onder meer de motorkap, de zijpanelen en het dak zijn uitgevoerd in aluminium.
Aan de uiteinden van de assen treffen we geventileerde remschijven (vooraan 312, achteraan 272mm) en tussen de voorwielen zorgt een elektronische toepassing voor de imitatie van een differenteel met beperkte slip - in die zin dat het binnenste wiel bij het nemen van een bocht automatisch kan worden afgeremd. Bij TT's met vierwielaandrijving wordt die functie door het torque vectoring systeem overgenomen, met inbegrip van de achterste wielen. De elektronische stabilisatie kan overigens volledig of gedeeltelijk worden uitgeschakeld.
Voorts noteren we nog zijairbags, een hoofdairbag en frontale plofkussens met tweetrapsactivering in twee fasen. De passagiersairbag kan worden uitgeschakeld en voor een meerprijs van € 96,80 kan je Isofix-aanhechtingspunten aanstippen. Nog niet tevreden? Dan kan je de optielijst verder afschuimen voor zaken als een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een 360°-display om je te helpen parkeren. Een elektronische handrem is sowieso van de partij.