Hele nachten moet het Audi-designteam, nog onder leiding van Wolfgang Egger, wakker hebben gelegen van de nieuwe TT. Net zoals dat voor Walter de'Silva het geval moet geweest zijn toen hij het haast tijdloze ontwerp van de eerste generatie (van de hand van Peter Schreyer, nu actief bij Kia) nieuw leven moest inblazen. Het resultaat dat we vandaag gepresenteerd krijgen is een mix geworden van de huidige Audi-designtaal met het bolle lijnenspel dat al uit 1995 stamt - toen werd de TT-conceptversie voorgesteld. Maar de nieuwe TT moet vooral ook goed rijden. Tegenwoordig is het immers ondenkbaar dat de constructeur uit Ingolstadt de vorm zo zwaar boven de functie zou laten primeren als in 1998. Ook al steunde de TT toen - net als nu - op de basis van de VW Golf. Maar laat ons vooral de Golf IV en VII niet met elkaar vergelijken.
Het aanbod
De nieuwe TT is er in drie uitvoeringen die telkens in standaardtrim aan een manuele zesversnellingsbak worden gepaard. Te beginnen bij de enige zelfontbrander die het woord 'ultra' achter zijn typeaanduiding ziet verschijnen. Die 'ultra' duidt op het gegeven dat de 2.0 TDI op papier amper 4,2l/100km diesel verbruikt, wat neerkomt op een uiterst gunstige 110g/km op de CO2-curve. Dat terwijl de tweeliter met 184pk toch aardig wat vermogen weet op te wekken.
Wie liever benzine verkiest kan bij de 2.0 TFSI of bij de TTS terecht. De eerste is goed voor 230pk, de topper produceert 310 paarden uit dezelfde krachtbron en wordt steevast met quattro-vierwielaandrijving verkocht. Die toepassing is er ook voor zijn minder krachtige broer (optie), maar kan net als de S-Tronic-automaat - in tegenstelling tot voorheen - niet in dezelfde adem met de diesel worden genoemd. Die automaat telt overigens 6 versnellingen.
Prijs en commercialisatie
Wij kozen ditmaal aldus voor de 2.0 TDI, waarvoor je bij ons minstens € 38.900 dient neer te tellen - exact evenveel als voor de 2.0 TFSI met 230pk. Met automaat en vierwielaandrijving kost deze laatste weliswaar meteen € 4.800 meer. Vanaf november staan ze in de Belgische showrooms, een maand later worden de eerste exemplaren geleverd. De TTS volgt met drie maanden achterstand.