Terwijl er voor de neus van de nieuwe Audi TT werd gekozen om het lijnenspel te verscherpen, wat vooral te zien is aan de slanke lichtunits en vijfhoekige grille, ligt de coupé in profiel voortaan wat zachter op het netvlies door een knik in de C-stijl te manoeuvreren - een stijlaanpassing waarmee Audi eigenlijk het omgekeerde beoogde. De Duitsers haalden ook de tankklep van de eerste generatie nog eens van stal, met z’n aluminiumlook en zichtbare bevestigingsbouten, en dit zonder extra dop eronder. Gewoon openklikken en tanken dus.
Ook leuk zijn de richtingaanwijzers die zich gedragen als de zuilen van een equalizer en het derde stoplicht dat de hele kont overspant. Noemenswaardiger is echter de LED matrix-verlichting die - net als gewone LED's - optioneel wordt aangeboden (€ 2.553). Dat systeem kan op basis van GPS-gegevens al een bocht beginnen uitlichten nog voor aan het stuurwiel is gedraaid. We zagen het eerder al op de A8 terug en je kan ze ook op de dit jaar vernieuwe A6- en A7-reeks bestellen. Xenon-koplampen behoren tot de standaarduitrusting en voorts krijgen alle TT's twee grote ronde uitlaten, behalve de TT-S die vier ovalen spruitstukken presenteert. Ze zitten onderaan een kont met een geïntegreerde koffervleugel die tevoorschijn komt zodra er 120km/u wordt gereden.
Smaken en kleuren
Een S-Line in- en exterieurpakket, waarmee onze testwagen is versierd en wat € 2.995 kost, is vanaf de lancering beschikbaar en telt voor de buitenkant onder meer andere bumperschilden en - twijfelachtig vormgegeven - zijschorten, maar ook 18-duims wielen (in plaats van 17-duimers) en een ophanging die met 1cm verlaagd is. Onze lener rust voor alle duidelijkheid op vijfspaaks 19-duims velgen die nog eens € 2.438 extra vergen. Je kan kiezen uit 11 lakkleuren, waarvan 7 nieuw zijn voor de TT. Twee daarvan zijn zelfs volledig vers voor Audi zelf: Nano-grijs en Tango-rood.
Lichter, gestroomlijnder
Zijn stroomlijn is erg puik met een Cx-waarde van 0,29 en het totaalgewicht ligt - afhankelijk van de uitvoering - tot wel 50kg lager dan ervoor. Ook ligt het zwaartepunt iets lager - 1cm op precies te zijn. Qua lengte en hoogte is er dan weer geen verschil met vroeger. Van nummerplaat tot nummerplaat meet de TT nog steeds 4,18m en het dak ligt op 1,35m. Maar de wielbasis groeide wel met 3,7cm tot 2,50m. De wielen staan dus wat meer op de hoeken dan voorheen. En de breedte? Die nam lichtjes toe tot 1,83m.
De koffer
Rest ons - in deze rubriek - dus nog enkel het beschikbare laadvolume. We schrijven 305 liter, of 13 meer dan er in de vorige TT paste. Handig is de (optionele) toevoeging van onder meer een uitneembaar net om bagage op post te houden.