Herinner je je nog de Nissan Almera? Of de Primera? Twee modellen waarvan zelfs iemand met een chronische hoge bloeddruk het niet warm krijgt. De vervanger, van beide modellen, was de Qashqai. En dat was een briljante zet, want daar zat de massa wel op te wachten. Nissan nam er iedereen op snelheid en tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend merk zo’n SUV met familiematen in het gamma. En Nissan? Dat wil nu wel weer een vijfdeurs. Een herkansing, zeg maar. En dat wordt deze Pulsar.
What’s in a name
Een Pulsar is een neutronenster die lichtflitsen uitstraalt. En het is ook een nummer van Vangelis, die bij mensen die in de jaren tachtig tot wasdom zijn gekomen ergens als een spook door het collectieve geheugen waart. Vergeten, tot je er een flard van opvangt.
Voor Nissan wordt het vooral de terugkeer naar het erg competitieve C-segment. Met - daar gaan we van uit - geleerde lessen. Meer technologie, meer design en meer pit. Het motorengamma is dan wel gespeend van veel keuzemogelijkheden (bij aanvang is er slechts één benzine en één diesel), maar de motoren zijn best modern. De benzine is een 1.2 turbo met 115pk en de diesel is de overbekende 1.5 dCi die Renault inmiddels zowat overal in onderbrengt. Tot aan Mercedes toe. Er zijn een hoop versies van, maar hier wekt die 110pk op. En toch kunnen we al meteen zeggen dat niet z’n prestaties, maar z’n verbruik zich zullen ontpoppen tot voornaamste verkoopsargument. Want zeg nu zelf, 94g/km (aan CO2-uitstoot) of slechts 3,6l/100km, dat is toch echt krap. Benieuwd of er ook in de praktijk wat van overschiet? Wel, wij ook.
Gamma
Later komt er nog een 1.6l turbo benzinemotor aan te pas om de Pulsar tot pittiger prestaties te beqegen. Die zal 190pk opwekken. Nu is er dus een 1.2 die te koop is vanaf € 18.890 terwijl de diesel van eigenaar zal wisselen voor niet minder dan € 20.690. Aan het testexemplaar hangt een een prijskaartje van € 26.965.
Het aanbod is verdeeld over twee uitrustingsniveaus en twee ‘editions’. De Visia wordt de instapper en is voorzien van onder meer een manuele airco, elektrische ruitbediening en Bluetooth. De Acenta heeft bijvoorbeeld een automatische klimaatregeling en meer koetswerkelementen in lakkleur, net als 16-duims lichtmetaal. Het is echter pas in de twee ‘Editions’ dat de snufjes worden opgestapeld. Zaken als een automatisch noodremsysteem, 360° camera en navigatie vinden we daar.