939kg. Lichter wordt de Twingo niet. Dat leert ons alvast dat er nog behoorlijk wat verstevigingsbalken en structurele ingrepen onder het plaatstaal zitten. Maar goed ook. Die eerste Twingootjes waren wel lichter maar stammen ook uit andere tijden. Toen klapten ze nog als blikjes in elkaar. Net als elke andere auto. Tegenwoordig mag dat niet meer. Je ziet het ook aan de crashtestresultaten van de EuroNCAP. De onafhankelijke organisatie gaf deze Twingo vier sterren na een score van 78% voor de veiligheid van volwassen inzittenden en zelfs 81% wanneer kleintjes in een reglementair stoeltje zijn gegespt. Eigenlijk stond alleen de elektronicawinkel de heren-met-witte-jassen bij het instituut niet aan. Die zijn wil van snufjes al dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent, radargestuurde noodremhulp en diens meer. Wij niet trouwens - kijk gewoon uit je doppen.
Stabiliteitscontrole (niet uitschakelbaar - wat betekent dat sneeuwpret op de plaatselijke supermarktparking is uitgesloten: foei Renault!) en een geavanceerde ABS-module zijn wel standaard. Net als zes airbags en vier driepuntsgordels (de achterbank is te smal om 3 personen te schikken volgens het automerk). Duik met je neus in het papierwerk en je vindt zelfs vertrekhulp op hellingen. De Twingo geeft je geen excuus om de strafroede boven te halen. Hier toch niet, tenminste.