De driecilindermotoren zijn afkomstig van Renault en liggen net voor de achteras. Gekanteld, onder een hoek van zo’n 50°, waardoor er behoorlijk gesleuteld moest worden aan onder meer de smering. Zowel de 989cc turbo als de 999cc atmosferische eenheid worden momenteel alleen gekoppeld aan een handbediende vijfbak, maar er komt een zestrapsautomaat. De nieuwe Smartjes zullen die meteen aanbieden, de Twingo krijgt ‘m volgend jaar.
De door ons geteste turbocentrale wekt 90pk en 135Nm op. Met net een ton op de weegschaal lijken dat aardige cijfers. Het wil evenwel niet zeggen dat de Twingo razendsnel is. Daarvoor wordt het wachten op sportversies (ja, die zitten in de pijplijn). De top bedraagt 165km/u en als je alles uit de kast haalt, heb je nog steeds 12 tellen nodig om de 100 te halen. Het voelt echter allemaal wat flukser aan dan het echt is, onder meer dankzij de sympathieke brom die zonder ooit teveel decibels op te wekken uit de koffer lijkt te komen.
In de stad
In de stad is de Twingo een plezier. Z’n architectuur met McPherson-voorophanging en de erg zeldzame (want bijna ridicuul stijve) De Dion-achteras (een erfenis van Smart) werkt er bijzonder goed. En omdat de voorwielen zonder beperkende drijfstangen tot 45° kunnen kantelen, draai je de Twingo om op een zakdoek. Erg handig, net als z’n directe stuurbekrachtiging.
Op de snelweg
Buiten de stad sijpelen de beperkingen van de architectuur echter door. Op snelheid heeft het chassis het moeilijker om zich een serene houding aan te meten. Een slecht wegdek of oneffenheden wordt je meteen gewaar. Er is echter ook goed nieuws. Zo centreert het elektrische stuurtje uitstekend (zie je wel dat het kan!) en reageert de voortrein behoorlijk levendig. Je merkt dat aandrijving en motor achteraan zitten, ook al staat het ESP (niet uitschakelaar - foei!) altijd op wacht om enthousiasme de kop in te drukken. De remmen zijn niet exceptioneel (schijven vooraan, trommels achteraan). Ze volstaan.
Verbruik
Dat moeten we alleen nog even het verbruik aanstippen. Dat bedraagt 4,3l/100km volgens het boekje, dat ons ook leert dat de inhoud van de brandstoftank 35 liter is. Maar die kleine motortjes hebben de onhebbelijke gewoonte om in de praktijk heel wat meer benzine te slurpen en dat is hier helaas niet anders. We hebben geprobeerd, maar lager dan 8,2l/100km wou hij niet.