Tijdens het tweede jaar na z’n lancering heeft de Opel Adam zich opgewerkt tot de vijfde meest populaire stadsrakker in ons land. Misschien is het zelfs de vier of derde populairste. Er wordt immers duchtig gesjoemeld met de inschrijvingscijfers en dat kan het beeld vertekenen. Wat niet vertekend is, zijn de verkoopcijfers van Opel. In 2013 kochten 1.461 personen de Adam, in 2014 schat het Duitse bedrijf uit te komen op 2.200 stuks. Het gros van de klanten ligt - wellicht niet geheel verrassend - meer wakker van de stijl dan van het rijgedrag. Terwijl bijna 70% klanten bijvoorbeeld kiest voor een dak in een andere kleur, ligt het percentage dat zich tevreden stelt met de 1.2l benzinemotor met 70pk bijna net zo hoog.
Nieuwe driecilinder turbomotor
Hopen doet Opel wel. Het bedrijf ontwikkelde een compleet nieuwe driecilindermotor (voor het eerst sinds 1997) met één liter slagvolume en een turbo. Die is er in vermogens van 90 of 115pk en heeft onder meer directe injectie en start/stop.
Rocks
We testen de potigste éénliter in een eveneens nieuwe gedaante. Die heet ‘Rocks’ en is volgens Opel een ‘urban crossover’. Een met plastic volgekleefde stadauto dus. En we kunnen je nu al zeggen dat je daarvoor moet kiezen omdat de stijl je aanstaat, niet omdat je er effectief gekke dingen mee wil uithalen. Of omdat je een stoffen schuifdak wil - de Rocks heeft het standaard. Net als 17-duimers bijvoorbeeld.
De prijs?
Je hoeft de Rocks niet meteen te kopen met de nieuwe driecilinder. Een 1.2 met 70pk is het goedkoopst, ook al is die omschrijving bij dit soort stadswagentjes eerder relatief. Dat betekent € 16.150. Erboven staat een 1.4 Ecotect met 100pk voor € 17.845. Nog hoger vinden we eindelijk de 1.0, voor € 18.350. Maar 90pk sterk, maar wel gezegend met een zesbak en met een CO2-afgifte van 105gr ok uitstootvriendelijker dan de krachtiger en goedkopere 1.4 die 119g/km aan de atmosfeer overmaakt. Dat is net zo veel als onze tester die in basislivrei € 18.850 van je vergt. Zonder veel van de gekke opties trouwens.