Kijk, voor gesofisticeerd, verfijnd of ruim gaan we de Opel Adam niet verslijten. Die eigenschappen passen nu eenmaal niet bij de hippe stadsrakker die zich anderzijds wel laat opmerken door z’n uitzonderlijke personaliseringsmogelijkheden en prettige rijgedrag. In dat gamma is nu nieuws te melden met de introductie van de Rocks. 1,5cm hoger, stoerder aangekleed en nog drukker belijnd. En we kunnen het meteen ook over een nieuwe motor hebben. Een 1.0l driecilinder die we hier in z’n meest vermogende variant - met 115pk - testen.
Niet dat de Adam Rocks zich ermee ontpopt tot een regelrechte raket. 100 duurt nog steeds 9,9 seconden. Het is echter wel voldoende om de aangedreven voortrein in de problemen te brengen. En de adequate demping schiet er ook meteen bij in, wat zonde is. Daarom scoort deze Rocks 1.0 gevoelig minder dan de Adam die in andere versies reeds de revue passeerde. Het (te) grote 18-duims lichtmetaal mag dan wel prettig zijn voor het oog, maar het doet meer kwaad dan goed. Dat de nieuwe zesbak erg goed schakelt brengt ons weinig troost. Een zuinigheidsmirakel is de Adam Rocks 1.0 115 evenmin. Op papier moet je er nog altijd 5,1l/100km in gieten. In de praktijk nog wat meer.
De prijs - vanaf 18.850 is niet de meest malse. Dat is echter niet waar de eerste bekommernis van het cliënteel ligt. Die willen zich vooral kunnen onderscheiden van de massa. En dat doet de Adam Rocks zeker.