Enkele weken geleden passeerde de BMW 420d GranCoupé al in deze rubriek en ditmaal halen we de 435i - de net niet M4 zeg maar - door de mangel. Maar voor we ons over het oordeel ontfermen lichten we nog even de ontstaansgeschiedenis van dit model toe. Dat zal immers cruciaal blijken bij het vellen van het verdict.
Vijfdeursversie van tweedeursversie van vierdeursversie
Ja, de GranCoupé ziet er dynamischer uit dan de 3-Reeks Sedan (maar nu ook niet veel meer dan een tikkeltje). En daar houden de verschillen eigenlijk op. BMW heeft in het kielzog van Audi (dat met de A5 afstand nam van de A4) besloten om de 3 Coupé te vervangen door de 4 Coupé. Naast het cijfer op de kofferklep is het enige verschil de prijs. Hij is nu duurder dan voorheen. Op de 4 Coupé met twee deuren is deze GranCoupé gebaseerd. Die ziet er uit als en vierdeurs maar hij heeft eigenlijk een vijfde deur. Technisch gezien is het model nog steeds helemaal gelijk aan de 3-Reeks, maar de prijs is nogmaals aangedikt. Voor minder dan € 52.600 zet je de 435i GranCoupé al niet meer op de oprit. Dat BMW er dus beter van wordt, is duidelijk, hoog tijd om uit te vlooien of je er als klant ook wat aan hebt.
Lange optielijst
Voor het zover is, moet je natuurlijk de 3-Reeks - sorry, 4-Reeks - naar je zin configureren. Goed nieuws: er zijn mogelijkheden zat om je persoonlijkheid in het model te injecteren. Je kan zelfs de kleur van de sleutel kiezen. Het slechte nieuws (dat zag je al aankomen) is dat je er de prijs stevig mee opkrikt. Zo kost het voertuig op de foto’s al snel € 73.635. Ja, met Harmann-Kardon geluidsinstallatie, radargestuurde cruise-control, M-pakket, 18-duimers, leder enzovoorts… maar het blijft een flinke bom duiten voor een verklede 3-Reeks.