Wie naar de 4-Reeks Grand Coupé kijkt zou denken dat hij langer en lager is dan de 3. En dat is helemaal juist, ook al gaat het hooguit om centimeters. Beide modellen rusten op exact dezelfde wielbasis en het verschil wordt dus uitsluitend gemaakt in de voor- en achteroverhang. De grote kofferklep maakt belading wat makkelijker dan in de vierdeurs. In de koffer past nochtans geen liter meer, noch minder dan bij die vierdeurs: 480l. Je kan ‘m wel uitbreiden door de in drie delen neerklapbare achterbank plaats te laten maken voor maximaal 1.300l laadvolume. Erg aardig, net als de standaard elektrische sluiting van de kofferklep. Maar wie absoluut op zoek wil naar elke beschikbare liter is toch weer beter af met de break of 3 GT.
Op de kofferopening na bestempelen we de frameloze zijruiten als het grootste verschil met de reguliere vierdeurs. Het ziet er vanzelfsprekend erg fraai uit, zo’n deur zonder raamlijst, maar om nu te zeggen dat we er wild van worden - dat is een overdrijving. Het is ook helemaal niet zo’n big deal als BMW er zelf van wil maken. Een decennium geleden had elke Subaru Impreza van amper € 15.000 ze ook al.
Wat maakt de 4?
Al bij al had BMW zich de moeite mogen troosten om het verschil met de 3-Reeks wat substantiëler te maken. Je moet toch echt twee keer kijken.