De BMW 4 GranCoupé, dat is volgens BMW een vierdeurs Coupé. Die is gebaseerd op de 4 Coupé, die niets meer is dan een tweedeursversie van de 3-Reeks. En hij heeft dan ook nog eens een vijfde deur. Om maar te zeggen dat je gekke toestanden krijgt als constructeurs proberen alle mogelijke niches op te vullen. De reden ligt voor de hand: je kan er meer geld voor vragen. Deze 435i wisselt voor niet minder dan € 52.600 van eigenaar en onderzoek heeft aangetoond dat de klant dat graag neertelt om zich te onderscheiden van de 3-rijder. Nochtans is het interieur op twee punten na helemaal identiek aan dat van de drie: de kofferklep is groter, de hoofdruimte is kleiner. Maar zelfs de kofferinhoud is met 480 liter identiek.
“Om maar te zeggen dat je gekke toestanden krijgt als constructeurs proberen alle mogelijke niches op te vullen”Rijden met de 4 GranCoupé levert niet de sensatie op die je verwacht. Ja, deze 435i knalt in 5,5 tellen naar 100 en gaat door tot 250km/u, maar je merkt er nauwelijks wat van. Het stuurgedrag is niets minder dan een teleurstelling. Zelfs deze net-niet-M4 stuurt geen haar snediger dan wat je van een saaie, goedkope C-segmenter zou verwachten. Bovendien centreert het stuur zelfs bij autostradesnelheden nog altijd slecht en is de elektronica bemoeiziek. Duizenden kilometers hebben we gespeurd naar Freude Am Fahren. We zochten er de autobahn voor op, want als zo’n snelle beemer ergens tot z’n recht komt, dan is het zeker daar. Maar gevonden hebben we het niet. Daarmee laat BMW de grootste kans om de 4 GranCoupé een échte meerwaarde te bieden naast zich liggen.