Al sinds de dag van de lancering wordt gemompeld dat de 380pk en 460Nm koppel producerende V6 de beste keuze is in de F-Type. Die is immers straf genoeg om er zowat overal mee te kunnen uitpakken, maar ook rustiger in de omgang en beter doseerbaar dan de hevige V8. En die bewering klopt wel, al kunnen we niet stellen dat je aan de achtcilinder minder plezier beleeft (die test lees je binnenkort). Feit is wel dat ook de zespitter heerlijk in de oren ligt en dat die motor beter bij het karakter van de F-Type past. Het blok is soepel, bestijgt de toerenladder erg lineair en reageert alert op de bevelen van onze rechtervoet - ook onderin de toerenladder. De prestaties zijn in ieder geval niet min: naar 100km/u spurten lukt in 4,9 seconden en de top ligt op een smakelijke 275km/u.
De aandrijflijn omvat de net aangehaalde 3-liter met compressor gekoppeld aan een puik werkende achttrapsautomaat die je ook manueel kan bedienen, zowel voor- als achteraan ophanging met een geavanceerde architectuur voor een precieze wielgeleiding en een gestuurde variabele demping, alsook een limited slip differentieel waardoor rubberverterende driftjes makkelijk realiseerbaar zijn. Al zegt het bovenstaande natuurlijk niet veel over hoe de F-Type stuurt en rijdt. En Jaguar heeft zichzelf overtroffen. De stuurinrichting is heerlijk direct, het weggedrag neutraal en de demping beheerst maar nooit te hard. Een echte stuurmansmachine die toch comfortabel is.
Verbruik en emissie
Rest ons nog het opgegeven verbruik en de CO2-uitstoot. Onder meer door de aanwezigheid van een start/stop-systeem wordt een erg aantrekkelijke CO2-uitstoot van 213gr/km opgetekend. Daar tegenover staat een normverbruik van 9,1l/100km. Of deze cijfers min of meer met de werkelijkheid stroken hangt - zoals vaak - volledig van de rijstijl af. In de buurt van het opgegeven cijfer komen is in ieder geval een zware klus.