Het aantal CNG-tankstations in België groeit langzaam maar zeker waardoor we in principe ook meer aantal auto's op aardgas op onze wegen mogen verwachten. Aardgas of CNG (voor compressed natural gas) is namelijk interessant vanwege de lagere kosten aan de pomp (1kg aardgas kost minder dan een euro), de hoge efficiëntie, de lagere belasting van het milieu en de relatief eenvoudige installatie waardoor de totaalprijs niet (veel) de hoogte wordt ingejaagd. Bij Audi spelen ze erop in door de A3 Sportback 1.4 TFSI als g-tron te laten opdraven: een auto die zowel op benzine als op aardgas kan overleven en minstens € 25.100 kost.
In de g-tron produceert de geblazen vierpitter 110 in plaats van 125pk maar wordt er wel nog 200Nm koppel aan de vooras afgeleverd. Het levert onze testauto een sprinttijd van 10,8 seconden op. Toppen doet de A3 Sportback g-tron bij net geen 200km/u, wat ook behoorlijk is, en de auto is bovendien even snel op gas als op benzine. Verder krijg je het typische A3-rijgedrag. Beheerst en makkelijk in de omgang, maar ook zonder veel feedback en gevoel in het stuurwiel.
Op benzine zuigt de geblazen 1.4 gemiddeld 5l/100km (115g/km CO2) uit de 50 liter tellende tank, op aardgas (gepuurd uit twee onder de koffervloer ondergebrachte reservoirs die elk iets meer dan 7kg lusten) geraak je volgens Audi 400km ver, wat neerkomt op 3,5kg/100km (88g/km CO2). De verbuiksopgave is vooral op aardgas nogal optimistisch en gezien het vooralsnog beperkte aantal CNG-stations zal er door een deel van de gebruikers toch vaker dan gewenst enkel op benzine worden gereden. Maar daar komt in de toekomst wellicht verandering in.