Alsof het nog niet genoeg was om de coupé- en cabrioversie van de 3-reeks op het cijfer 4 te trakteren, is er nu ook een vijfdeurs-4 waarvan BMW beweert dat het om een vierdeurs coupé gaat. Vandaar dat dat model als 4 Gran Coupé in de tabellen staat. Of er grote technische verschillen zijn met de 3-reeks? Hoegenaamd niet. De wielbasis kreeg zelfs geen groeischeut en de kofferruimte ging nul liter in de plus. Zelfs het dashboard werd ongemoeid gelaten. En toch... is het basismodel € 4.000 duurder dan de motorisch gelijkgestelde 320i berline. De vraag die we ons stellen is waarom.
Het aanbod
Het 4 Gran Coupé gamma start, wat de diesels betreft, bij de 418d met 143pk. Daarvoor dien je minstens € 36.700 op te hoesten. Dezelfde tweeliter vind je ook terug in de 420d en die is er met of zonder vierwielaandrijving. Het blokt produceert dan 184pk en BMW vraagt er in basistrim € 39.500 voor. Voor de xDrive wordt dat € 42.050, waardoor je nog maar € 900 tekortkomt om een achterwielaangedreven 520d op de oprit parkeren. Stof om over na te denken, lijkt ons.
Van benzinedrinkers zijn er drie: twee viercilinders met 2 liter longinhoud en één zescilinder-in-lijn met 3 liter slagvolume. Prijzen starten bij € 36.500 voor de 420i (184pk) en € 41.900 voor de 428i (245pk). Vierwielaandrijving is er enkel op de 428i en kost nog eens € 2.550 extra. Blijft over: de 435i zespitter met 306pk en een prijsstelling van € 51.600. Moeten we er nog bijvertellen dat BMW's graag worden opgefleurd, dat (gecombineerde) opties handenvol geld kosten en dat de lijst ellenlang is? Want hoewel onze testbolide nog (lang) niet over alle denkbare toebehoren beschikt, gaat hij voor niet minder dan € 50.690 de deur uit... Toch al een stevige hap uit het budget voor een vermomde 3-reeks.