BMW 420d Gran Coupé Exterieur

Bekijk 45 foto's
Door: AUTO55 16-08-2014

BMW stelt, ter verantwoording van de prijzenklim ten opzichte van de 3-reeks sedan, dat de 4 Gran Coupé zijn passagiers nog meer in de watten legt. En die indruk wordt ook gewekt door een tweede zetelrij die lijkt over te lopen in de deurpanelen. Maar het blijft vooral bij marketingpraat - al hebben we daarmee niet gezegd dat het achteraan oncomfortabel toeven is. De 4 moest namelijk extra struis overkomen, met als gevolg dat hij niet alleen langer en breder is, met bredere sporen voor- en achteraan, maar ook een lagere daklijn en een smallere cabine heeft. Als klap op de vuurpijl is de 420d Gran Coupé ook nog eens 90kg zwaarder dan de 320d sedan (wat het rijgedrag nooit ten goede kan komen en waardoor hij op papier tot 2 tienden van een seconde trager aan 100km/u zit) en verbruikt hij bijgevolg ook meer diesel en ligt de gemiddelde CO2-uitstoot dus hoger. Al zullen tegensprekers het natuurlijk hebben over de laag aflopende daklijn en brede heupen die hem strakker in het pak duwen. Maar of dat ook (minstens) € 4.000 waard is?

Wie verwennerij wél als verkoopsargument mag aanhalen is de 3 GT. Da's die andere vijfdeurs op basis van de Drie die wel een verlengde wielbasis biedt - en dus sowieso meer beenruimte - evenals meer laadvolume (+40l) en centimeters boven de kruin. Bovendien is die ook nog steeds (iets) lager geprijsd dan een gelijkgestelde 4 Gran Coupé. Of we dat vreemd vinden? Niet meer sinds BMW erin slaagt mensen meer te laten betalen voor een extra letter in plaats van praktische voordelen. Denkt er nog iemand spontaan aan de X6?

Laadvolume

Over praktische voordelen gesproken, de grote kofferklep als vijfde deur waarvan de openingshoogte kan worden ingesteld en die zich elektronisch laat openen en sluiten (standaard!) is - moet gezegd - wel handig. Maar van extra laadvolume hoef je niet te dromen. De 4 Gran Coupé stelt, net als de 3 berline en 4 coupé, exact 480l tentoon. Dat is weliswaar uitbreidbaar naar 1.300l, maar daarmee komt hij nog steeds respectievelijk 200 en 300l tekort ten opzichte van de 3 Touring en 3 GT.

Geef commentaar
comments by Disqus