BMW 420d Gran Coupé Conclusie

Bekijk 45 foto's
Door: AUTO55 16-08-2014

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; We zijn - in tegenstelling tot vele anderen, zo blijkt -  niet zo'n grote fan van de BMW 4 Gran Coupé. Niet vanwege het uitzicht, maar om het idee dat erachter schuilt. En dat is: mensen meer laten betalen voor een auto die geen haar beter is dan het donorvoertuig; een truukje dat de Beiaards al toepassen sinds de introductie van de X6. En wat we komen te zeggen is ook geen kwestie van smaak. We kunnen er zelfs wetenschappelijke bewijzen aanhangen. Want niet alleen is de 420d Gran Coupé maar liefst € 4.850 duurder dan de technisch identieke 320d; hij is ook zwaarder (en dus trager bij het versnellen en dorstiger), biedt minder hoofdruimte én stelt een smallere cabine tentoon, hoewel hij breder is dan de conventionele 3-reeks. In de wielbasis? Geen verschil. De 4 is langer vanwege extra overhang voor- en achteraan. Een grotere koffer dan? Ook niet. Als zelfverklaarde vierdeurs coupé beschikt hij wel over een vijfde deur (kan iemand ons dat komen uitleggen) die bovendien elektrisch bedienbaar is, maar het koffervolume (470l) ging geen liter in de plus.

Wat je dus krijgt is een lichtjes uitgerokken BMW 3 op iets bredere sporen en met een iets strakker lijnenspel en een lagere daklijn (lees: minder hoofduimte). Maar verwacht daarom niet dat de 420d Gran Coupé - net zoals de Coupé - sportiever rijdt dan de 320d. Dat laten de wetten van de fysica immers niet toe. Zijn 184pk sterke tweeliter turbodiesel is zuinig en presteert vlotjes - al had nog vlotter ook gemogen - en het onderstel wekt zoals vanouds vertrouwen op, maar de gevoelloze stuurbekrachtiging gooit roet in het eten om het plaatje toch min of meer te doen kloppen. Komt daarbij dat de dieselcentrale veel te nadrukkelijk aanwezig is - we missen verfijning! - en dat de versnellingspook van de handgeschakelde zesbak nooit helemaal stopt met trillen. In deze auto raden we hoe dan ook aan om voor de beschikbare automaat te opteren. Met de zware koppeling is namelijk niet iedereen gediend. Conclusie: doe maar gewoon, koop een 320d en bespaar een aardig bedrag.

Geef commentaar
comments by Disqus