Van de ergonomisch erg goede zit- en rijhouding veranderen nieuwe bekledingsopties voor de zetels niets. En de boordplank - die is grondig herwerkt. Opel heeft na herhaalde kritiek besloten om de stortvloed aan knoppen en bedieningselementen te stelpen. Nu heeft de middenconsole een aanraakgevoelig scherm en zijn een hoop schakelaars verdwenen. De bediening is nu een stuk eenvoudiger en minder verwarrend dan voorheen, al wordt Opel nog steeds geen haantje-de-voorste op dat vlak. Je kan de meest courante zaken immers nog steeds op erg veel manieren bedienen. Op het stuurwiel (vaak onduidelijk welk knopje wat doet, want er staan er ook weer meer dan 10), in de middenconsole, op het aanraakscherm, via stembediening (die nooit begrijpt wat je wil) of via een compleet overbodige touchpad in de middentunnel.
Helemaal genezen van de knopjeskwaal is de Insignia dus niet. En er is nog een probleem. Opel doet z'n best om de navigatie- en audio-installatie van geavanceerde functies te voorzien. Zo zijn er nu ook apps, zoals een online radioservice, maar we kunnen ons echt niet indenken waarom je die in de auto zelf zou installeren. De software (met inbegrip van het navigatiesysteem) is immers traag en zit nog nokvol bugs. Zelfs muziek van de telefoon streamen was een uitdaging. Een weldenkend mens installeert muziek-, weer- of verkeerssoftware dan toch gewoon op z'n smartphone die hij altijd en overal bij de hand heeft?
Op het digitale display ter vervanging van de analoge klokken zaten we ook niet meteen te wachten, maar dat oogt wel uitstekend, is erg goed afleesbaar en is net iets beter in het weergeven van randinformatie (zoals het herhalen van de instructies van het navigatiesysteem) dan het kleine scherm tussen twee analoge klokken voorheen was. Dat de vormgeving met wat meer rood wordt gespekt als je de sport-knop op het dashboard indrukt, had je wellicht zelf ook al kunnen verzinnen.