Een S3 is in wezen natuurlijk gewoon een opgefokte A3, en Audi is niet het merk dat zich volop aan tirlantijntjes waagt. Aan de binnenzijde zal je dus niet al te veel verschillen opmerken met een normale uitvoering. Uiteraard beschik je wel over sportieve zetels (met een uitrekbare bovenbeensteun), een afgeplat stuurwiel en enkele badges die je aan de ware aard van de S3 doen herinneren, maar veel meer komt er niet bij kijken. En da's overigens geen verwijt, slechts een vaststelling. Zoals in alle Audi's, van de A1 tot de A8 en alles wat erbij komt, moet de klant zich vooral geborgen voelen en staat comfort met stip op de eerste plaats. Vandaar ook dat de sportieve beleving pas tot uiting moet komen op momenten dat het gaspedaal wordt gevloerd of wanneer er een stevige bochtensessie wordt aangesneden. Of dat is toch de bedoeling.
Zoals we gewoon zijn is de afwerking top en heeft Audi van geen enkel merk lessen te trekken inzake materiaalkeuze. Het is gewoon altijd en zonder uitzondering fijn vertoeven in een afgezant uit Ingolstadt. Achteraan is de beschikbare wel beperkt in deze 'kleine A4', maar dat is eigen aan het segment. En als vierdeurs is hij sowieso praktischer dan als driedeurs hatchback. In zijn koffer (met handige haakjes) past 425 liter, tegenover 365 eenheden voor de driedeurs.
Kleine minpuntjes dan maar? De bestuurderszetel mist toch wat zijdelingse steun voor deze niet al te brede redacteur, er is behoorlijk wat windruis op te merken ter hoogte van de ramen en spiegels en de initialisatie van de radio en navigatie laat iets langer op zich wachten dan we zouden willen.