Toen de Audi S3 in 1999 voor het eerst op de markt kwam, als de sportiefste variant van de eerste generatie A3, liet die zich aanvuren door een 210pk sterke 1.8-liter turbo. Tegenwoordig liggen de kaarten wel even anders en wordt er zowaar 300pk over beide assen verdeeld. Om ervoor te zorgen dat een bepaald clubje hete hatchbacks geen cijfermatig voordeel krijgt, en omdat het gewoon kán natuurlijk.
Het gamma
De S3 is er vandaag de dag niet alleen als driedeurs, maar ook als vijfdeurs Sportback, als cabrio én als vierdeurs. Die laatste, en tevens ook de mooiste vinden we, houden we vandaag onder het vergrootglas. In een kleur die hem bovendien als gegoten past. Hoeveel je ervoor veil moet hebben? Minstens € 41.950 voor de handgeschakelde versie - zoals we hier testen - of € 44.050 voor die met een S-Tronic automaat die z'n duurdere prijs verantwoordt met meer rijgemak, een lager opgegeven verbruik en een sprintje naar 100km/u dat 4 tienden van een seconde sneller is afgewerkt.