Audi S3 Berline Conclusie

Bekijk 34 foto's
Door: AUTO55 25-07-2014

Sinds z'n introductie in 1999 is de Audi S3 niet meer van het toneel verdwenen. Van de derde en laatste lichting houden we de vierdeursversie onder de loep. Onze testwagen koppelt geen automaat, maar een handgeschakelde zesbak aan de tweeliter turbo, waardoor hij minder snel optrekt (5,3 in plaats van 4,9 seconden tot 100km/u) en minder zuinig is, maar je wel een paar duizend euro's minder afhandig maakt. De handgeschakelde S3 Berline is er immers vanaf € 41.950, terwijl dezelfde auto met de S-Tronic-transmissie minstens € 44.050 kost.

Wat de S3 zo speciaal maakt, behalve z'n sportievere look (inclusief verlaagde ophanging en niet minder dan 4 einddempers), is het feit dat hij maar liefst 300pk weet te puren uit z'n 2-liter TFSI-turbobenzinemotor. Akkoord, dat zijn 60 paarden minder dan de (duurdere) Mercedes CLA 45 AMG in de aanslag heeft, maar nog steeds meer dan andere hete C-segmenters met evenveel cilinderinhoud, zoals de Opel Astra OPC en de Renault Mégane RS. Het blok produceert tevens 380Nm koppel tussen 1.800 en 5.500tr/min, wat hem het bovenvermelde sprintcijfer oplevert.

En dan zijn er nog de gedragingen op de baan. Enerzijds kan je stellen dat de S3 zo goed is dat iedereen er zonder problemen snel mee kan rijden, anderzijds zal z'n neutraliteit niet door iedereen op prijs worden gesteld. Deze Audi is gewoon heel erg beschaafd in de omgang, ondanks de uitgebreide paardenstal, en vraagt weinig betrokkenheid van z'n bestuurder. Wie hoopt meegesleept te worden in een kolkende tornado van sensaties, is bij deze vierwieltrekker aan het verkeerde adres. Wil je het gros van de verkeersdeelnemers in alle comfort het nakijken kunnen geven wanneer het licht op groen springt, en als een pro bochten kunnen aansnijden zonder professionele race-ervaring, dan is de S3 wél iets voor u. En daar hoort natuurlijk ook een piekfijn (met dure opties uitgedost) interieur bij. 

Geef commentaar
comments by Disqus