Als je je model-met-ster plooit, dan houdt de C-Klasse alle passagiers op z’n plaats met driepuntsgordels voorzien van spanners en spankrachtbegrenzers. Da’s nogal wiedes. En je hebt ook recht op een set airbags - 7 stuks, omdat de bestuurder z’n knieschijven beschermd weet door een extra plofkussen. Je kan voor de buitenste inzittenden achteraan ook nog een extra thorax-airbag krijgen. Tegen een meerprijs weliswaar, maar de meeste fabrikanten doen die moeite niet eens.
Onder de vlag Mercedes Intelligent Drive zitten een hele hoop elektronische snufjes die verder gaan dan de ABS- en stabiliteitscontrole die je inmiddels met recht en reden (dat laatste wel liefst uitschakelbaar, wat ook bij deze Mercedes niet meer kan) op elke auto vindt. Twee systemen zijn alvast standaard. Eén dat een signaal geeft wanneer het denkt dat je moe wordt, terwijl een tweede vooruit speurt en desnoods zelf de remmen bedient als je op een ongeluk lijkt af te stevenen.
Optioneel kan je je nog met een hele batterij elektronische weldoeners omringen, maar stel je ook even de vraag of overdaad niet schaadt. Een lijstje:
- een radargestuurde snelheidsregelaar
- een filefunctie voor de radargestuurde snelheidsregelaar
- rijstrookhulp
- een systeem dat verkeersborden leest
- een functie die de grootlichten zo veel mogelijk activeert, behalve wanneer er tegenliggers zijn
- een systeem dat op kruispunten speurt naar dwarsverkeer en overstekende voetgangers en desnoods remt
- een automatische parkeerfunctie, voor zowel dwars- als in lijn parkeren