De nieuwe C-Klasse heeft véél om van te houden en erg weinig om je aan te ergeren. Maar het stuur, dat kon toch echt wat beter. Het is immers gevoelloos. De stuurbekrachtiging is elektrisch - die technische innovatie die een vloek is voor iedereen die wat rijplezier bij elkaar wil harken - en de Duitsers hebben ook nog eens een een variabele overbrenging tot standaarduitrusting verheven. Al ruim een decennium vinden ingenieurs dat systeem erg leuk, en al even lang draagt het niets bij voor de bestuurder. Integendeel.
Luchtophanging is een droom
Ons testexemplaar is voorzien van een zeventrapsautomaat en luchtophanging. Twee zaken die het leven van elke automobilist aanzienlijk kunnen verbeteren. De transmissie schakelt nog steeds foutloos, alleen is hij in de comfortfunctie nu echt wat te loom. Een gevolg van Mercedes’ drang om verschillende rijprogramma’s aan te bieden met telkens een specifieke onderstelafstelling en gas-, rem- en stuurrespons. De twee uiteinden van het keuzepalet (Comfort en Sport Plus) vallen daarom ten prooi aan overdrijving. En nochtans is de luchtophanging op de vier wielen (een primeur in het segment) een droom. Zonder zichzelf te verliezen in een zwalpend, pompend of deinend gedrag worden oneffenheden van uiteenlopende aard in alle zachtheid door het onderstel opgeslokt. Het komt bij tijden aardig in de buurt van het comfort van Citroëns van weleer, maar die zwalpten wel de bocht door…
In cijfers
Wil je de 2,1l grote, door Mercedes ontwikkelde viercilinder diesel 250 Bluetec tussen de wielen, dan moet die 204pk en 500Nm leveren. Dat laatste is een cijfer dat hoger is dan de elasticiteit van de motor doet vermoeden, maar we schrijven dat eerder toe aan de programmatie van de automaat. Die heeft een voorkeur voor erg lage toerentallen. Ter bevordering van het verbruikscijfer, ongetwijfeld. Op papier heeft de C 250 Bluetec immers aan 4,5l/100km genoeg. Erg scherp voor een auto die doorstoomt tot 241km/u en in 6,9 tellen naar 100 sprint. Eens je de in ons land legale snelheden overschrijdt, lijkt de krachtreserve wel te slinken. Ga er maar van uit dat lange overbrengingsverhoudingen daar voor iets tussen zitten. De vijfde is een rechtstreekse overbrenging en 6 en 7 zijn onvervalste overdrives. In de praktijk joegen wij 6,8 liter/100km door de verbrandingskamers.