Je kan in het segment van de ruimere middenklasse gewoon niet zonder break. En al helemaal niet in het zakelijke marktdeel. Van de C-Klasse worden wereldwijd dan wel meer berlines dan breaks verkocht, maar dat betekent niet dat de volumes verwaarloosbaar zijn. In Europa wedijvert de populariteit van het koetswerktype op sommige markten met die van de vierdeurs. Van de vorige generatie C-Klasse Break werden er meer dan 400.000 gebouwd. En dus is hier de nieuwe C-Klasse Break. Als het even kan willen de Duitsers er nog meer van aan de man brengen.
Motoren en prijzen
We hebben het eerst even over het gamma en de prijzen, omdat het moet. Dat de C-Klasse geen prijskraker is, wordt snel duidelijk. Een instap-benzine is er voor niet minder dan € 34.485. En die heeft slechts een zestienhondertje aan boord. Aan de andere kant van het benzinegamma zit de C 250 en dat is voor € 43.560 toch al een tweeliter.
Niet meer dan twee diesels - die in ons land eigenlijk de markt domineren - maken het lanceeraanbod uit. Een C 220 met 163pk en een C 250 met 204pk. Het zijn beiden varianten van Mercedes’ eigen 2,1l viercilinder. Met minder dan € 39.325 kom je er niet vanaf en het exemplaar op de foto’s krijgt geen eigenaar voor minder dan € 45.133. Zonder opties, welteverstaan (daarvan zijn de prijzen nog onbekend). Pittig, denken we dan, maar de leasingtarieven voor diezelfde auto’s liggen minder zwaar op de maag. De C 250 diesel is er al vanaf € 605, met natuurlijk behoorlijk wat kleine lettertjes.