Elke nieuwe generatie van de C-Klasse herschrijft Mercedes de normen binnen het segment. Dat is eigenlijk al het geval sinds de 190. Maar de prioriteiten verschuiven wel. De prijs, zo lijkt het wel, hoort daar niet bij. Een diesel is er in dit nieuwe break-koetswerk niet voor minder dan € 39.325 en deze 250 CDI met 204pk moet al meer dan € 45.000 kosten. Daarmee is deze Duitser zowat de duurste uit het segment, al zijn de leasingtarieven in verhouding erg redelijk.
Over prioriteiten gesproken - de inzittenden stonden erg hoog op de lijst. Zij krijgen immers het gros van de extra ruimte (10cm langer, waarvan 8cm in de wielbasis) toebedeeld. Vooral achteraan maakt dat erg veel verschil, terwijl de koffer met een laadvolume van 490l slechts 5 liter meer lust dan voorheen.
“de optionele luchtophanging rondom is met kop en schouder de beste in tijden”Z’n uiterlijk mag dan wel dynamischer zijn dan voorheen, Mercedes overtuigt toch vooral met comfort, materiaalkeuze en afwerking. Niet zonder valse noten te slaan, want je zal ons niet horen zingen bij de ipad-achtige display in de middenconsole, de stuurinrichting en enkele rijprogramma’s. Anderzijds is de ophanging uitstekend. En de optionele luchtophanging rondom is met kop en schouder de beste in tijden. De prestaties zijn alleraardigst (topsnelheid: 241km/u, sprinttijd 6,9 seconden) en het verbruik blijft beperkt dankzij de aanwezigheid van een kundige zeventrapsautomaat (6,8l/100km testverbruik). En dan heb je nog de veiligheidssnufjes die recht van de S-Klasse en E-Klasse afkomstig zijn. Veelal optioneel, dat wel, maar als je ze wil kan je ze hebben. Een goed rapport dus.