Onder de kap van deze Ford Ecosport woont een 1.5 viercilinder Duratorq-turbodiesel. Niet de meest discrete krachtbron uit z'n categorie. Het blok ontwikkelt 90pk (bij 3.750tr/min) en 204Nm koppel (tussen 1.750 en 3.000tr/min) en is vooral in de stad leefbaar. Maar als het wat sneller mag, zoals op de autosnelweg bijvoorbeeld, heeft onze testauto moeite om de vaart erin te krijgen én te houden. Dat zijn versnellingsbak slechts 5 verhoudingen telt, helpt in geen geval.
Naar 100km/u snellen duurt maar liefst 14 seconden en de top ligt op 160km/u. Die maximale snelheid haalt hij overigens pas na lang in vierde versnelling te hebben vertoefd. Snel kan je de Ecosport 1.5 TDCi dus bezwaarlijk noemen. En daar zit ook het totaalgewicht voor iets tussen. Met 1.384kg droog aan de haak is hij zowat 200kg zwaarder dan een gelijkgestelde Peugeot 2008 en Renault Captur, al is het verschil met de 1.320kg wegende Nissan Juke wel een pak kleiner. Het best vergelijk je hem qua gewicht met de Mini Countryman. Die weegt net één kilogram meer dan de Ecosport.
Fiesta-genen
Wat de Ecosport wél interessant maakt zijn z'n bijtgrage remmen vooraan, de precieze besturing en uiteraard z'n onderstel. Dat deelt hij immers met de Fiesta, nog steeds een dominante speler in het B-segment wat de gedragingen op de baan betreft. En de kleine SUV is ook best comfortabel. Op asfalt van mindere kwaliteit blijft het nog steeds aangenaam ritten, al moet je nu ook niet verwachten dat de Ecosport zonder vierwielaandrijving ook in woest terrein van leer kan trekken. Plassen tot 55cm diepte overmeesteren kan hij wel, en de aanloop- en vertrekhoek bedragen respectievelijk 22,1 en 35 graden.
En dan rest nog het verbruik. De autobouwer claimt een gemiddelde van 4,6l/100km, wat neerkomt op 120g/km CO2, maar zoals meestal het geval zijn dat iets te rooskleurige cijfers. Zelf komen we na onze testweek uit op 5,8l/100km. Opvallend: de opgemeten dorst is in de stad quasi gelijk aan die op de autosnelweg. Dat heeft wellicht met de hoge luchtweerstand en de afwezigheid van een start/stop-systeem te maken.