In Amerika zijn Ford en grote SUV's onlosmakend met elkaar verbonden. Daar merken we in Europa echter bitter weinig van. Hier zijn het immers vooral de kleinere crossovers die het mooie weer maken, en de Kuga is vooralsnog de enige die zo'n rol bekleedt bij Ford Europa. Al zag het merk, in navolging tot een resem andere constructeurs, nog een opening in het segment eronder. En dus werd beslist om de Ecosport van de tweede generatie - generatie één werd enkel in Zuid-Amerika verkocht - naar onze contreien te halen om de strijd aan te gaan met andere kleine hoogpotigen zoals de Renault Captur en Nissan Juke. Een Fiesta voor avonturiers zeg maar, zolang vierwielaandrijving, start/stop en een van hard plastic gespeend interieur niet op de verlanglijst staan. Opvallend: de Ecosport wordt enkel als degelijk uitgeruste 'Titanium' verkocht en behaalde amper 4 sterren op de EuroNCAP-crashtests. Met name voetgangers krijgen het volgens de jury zwaar te verduren na een onzachte aanraking.
Uitgerust met een 90pk sterke 1.5 TDCi dieselmotor gekoppeld aan een manuele vijfbak, kost een Ford Ecosport minstens € 20.950. In dat geval mag je ook rekenen op een slome sprint tot 100km/u (die 14 tellen in beslag neemt), een topsnelheid van 'slechts' 160km/u en een geclaimd verbruik van 4,6l/100km (120g/km CO2). Sportief is onze testwagen dus in geen geval, maar zijn onderstel en ophanging overtuigen wél, met dank aan zijn donorauto. Dat moet de pijn toch een beetje verzachten.