Zoals elke andere Macan is de S Diesel met Porsche's PDK-zeventrapstransmissie met dubbele koppeling uitgerust. Dat is een automaat die het brandstofverbruik helpt te drukken door de zogenoemde ‘coast'-functie: de transmissie ontkoppelt als de bestuurder het gas loslaat en snelheid mindert. En als de gewenste snelheid is bereikt en de bestuurder weer gas geeft, kiest de PDK automatisch de juiste versnelling en grijpt de koppeling weer aan. Deze zeer snel opererende automaat komt, in tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt, niet van de rekken van Audi. Hetzelfde geldt overigens voor de elektrische stuurbekrachtiging. Die is ook afkomstig uit de Porsche-fabriek en reageert beter op kleine inputs dan het systeem uit de Audi Q5. Met als gevolg dat de Macan directer te besturen valt en dus sportiever voor de dag komt dan zijn donorauto. Maar het blijft wel een SUV natuurlijk, en geen sportwagen.
Dieselkracht
Wat de Macan S Diesel en de Q5 3.0 TDI wel met elkaar delen, afgezien van de basisstructuur, is het motorblok. De 3-liter V6 turbodiesel produceert 258pk (tussen 4.000 en 4.250tr/min) en 580Nm koppel (tussen 1.750 en 2.500tr/min), wat de 1.880kg wegende Macan in staat stelt in 6,3 seconden naar 100km/u te spurten en een topsnelheid van 230km/u te bereiken. Allemaal cijfers die overeenkomen met die van de dieselende Q5 met evenveel vermogen en trekkracht. Voor de volledigheid: de tussensprint van 80 tot 120km/u is na 4,5 tellen achter de rug, waardoor invoegmanoeuvres op de autosnelweg geen enkel probleem vormen voor deze crosser. Al zeggen we er ook maar meteen bij dat we met mindere prestaties geen genoegen zouden nemen. Toch niet in een Porsche, in ieder geval. En we vinden het sowieso jammer dat de dieselkrachtbron te veel van zich horen, en dan vooral bij stationair toerental. Zelfs de inzittenden laten zich dan geen smoesjes wijsmaken wat de gekozen brandstof betreft.
PASM
Onze lener is ook met de optionele luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM) uitgerust. Een optie die € 1.210 kost en hem anderhalve centimeter dichter bij het asfalt legt dan een Macan met stalen veren. De bodemvrijheid varieert naargelang de gekozen stand. Kies je voor de terreinstand, dan stijgt de Macan 4cm ten opzichte van het normale niveau, en met de lage stand ingeschakeld zakt de SUV met 1cm. Inladen bij normaal niveau wordt overigens vergemakkelijkt door enkel de achterzijde met 4cm te doen zakken.
Het systeem mag gerust een pareltje worden genoemd. Onregelmatigheden in het wegdek worden opgevangen alsof ze amper bestaan en comfortabele rit is gegarandeerd. Al kan het ook de sportieve toer opgaan natuurlijk. Combineer PASM met de Sport Plus-knop ingeschakeld en de demping wordt strakker en het insturen van bochten verloopt zowaar nog directer. Ook worden de schakeltijden van PDK-transmissie dan verkort en gaat de bak gerichter schakelen. En voor wie - vanuit stilstand - echt het onderste uit de kan wil halen, is er natuurlijk nog de functie Launch Control, die geen verdere uitleg behoeft.
4x4 standaard
Permanente vierwielaandrijving is ook in elke Macan van de partij. Het systeem werd Porsche Traction Management (PTM) gedoopt en bevat een elektronisch geregelde lamellenkoppeling, een automatisch remdifferentieel (ABD) en aandrijfslipregeling (ASR). De lamellenkoppeling verdeelt de aandrijfkracht over de achteras en de vooras - indien nodig tot 100 procent - en als de achterwielen doorslippen, grijpt de koppeling meteen in en worden er meer aandrijfkrachten op de voorwielen losgelaten. ASR doet dan weer z'n best om het doorslippen van de wielen in de eerste plaats te voorkomen. In de praktijk zit de Macan haast nooit zonder grip verlegen.
Chronometer
Deze rubriek eindigen doen we met de vermelding van het Sport Chrono Pakket waar onze testauto mee pocht en hem maar liefst € 1.125 duurder maakt. Eerlijkheidshalve vinden we zo'n stopwatch in een dieselende SUV er een tikkeltje over. Je kan er onder meer de totale rijtijd, de afgelegde weg in de ronde en de rondetijden zelf op aflezen, wat misschien leuk (en handig) is in een gestripte 911, en waarmee je zonder twijfel kan uitpakken in de kroeg, maar voorts zien we er in de 'amper' 258pk sterke Macan S Diesel het nut niet van in.