Porsche Macan S Diesel Conclusie

Bekijk 49 foto's
Door: AUTO55 16-07-2014

Porsche is tegenwoordig op heel wat markten thuis. In het gamma staan immers niet minder dan zeven modellen en hun afgeleiden te blinken (de Boxster en Cayman houden we voor het gemak gescheiden). De laatste toevoeging aan het assortiment heet Macan en kan het best omschreven worden als een baby-Cayenne.

Ver moest de autobouwer uit Stuttgart niet zoeken om een donorauto te vinden die de Macan van een basis zou voorzien. Het is de Audi Q5 geworden, die weliswaar over een andere automaat en stuurbekrachtiging beschikt, maar wel z'n 3.0 TDI integraal laat overhevelen in onze testauto. Alle andere motoren die je in de Macan kan krijgen komen weliswaar van Porsche zelf - of toch voorlopig, want een opgesoepte viercilinder uit onder meer de VW Golf GTI staat klaar om de motorenlijst te vervoegen. Maar zover is het dus nog niet.

We krijgen 258pk en 580Nm trekkracht ter beschikking in de Macan S Diesel. Dat zijn evenveel Newtonmeters maar wel 47 paarden meer dan in de instapversie ervan. De basisprijs van € 60.802, die is wel gelijk, net als de opgegeven verbruiks- en emissiecijfers (6,1 > 6,3/100km en 159 > 164g/km CO2). De extra pk's staan weliswaar garant voor meer pit. Zo zit onze lener bijna anderhalve seconde sneller aan 100km/u - hij doet het in 6,3 tellen - en ligt de topsnelheid 14km/u hoger (230km/u). Hernemen van 80 tot 120km/u neemt dan weer wel exact even veel tellen in beslag - 4,5 om precies te zijn. 

Een sportwagen kan je hem niet noemen, maar voor een SUV gaat deze auto weel heel erg vlak door de bochten en de besturing is er één van de directe soort. Combineer dat met de optionele adaptieve luchtophanging - dat warempel een bescheiden prijskaartje kent - en het zit helemaal snor. En binnenin valt er ook weinig te klagen. Op de beperkte ruimte voor de passagiers achterin na dan. De boordplank en vooral de middentunnel zitten vol met knopjes, maar over de positionering is nagedacht en de bediening is kinderspel. En de typische Porsche-details, zoals het contactslot dat zich links van het stuurwiel bevindt, maken het plaatje compleet.

Geef commentaar
comments by Disqus