De Jaguar XKR-S en F-Type V8 S zijn met een elektronisch geregeld differentieel met beperkte slip en een adaptief dempersysteem uitgerust. De eerste toepassing detecteert wielspin en herverdeelt waar nodig het vermogen over de achteras, de tweede analyseert langs- en dwarsbewegingen van het koetswerk en houdt constant de stand van het stuurwiel in de gaten, waarop de demping van elke afzonderlijke schokdemper dan continu wordt afgesteld. Dat moet enerzijds meer grip en anderzijds een comfortabele rit met weinig rolneigingen opleveren.
Wat het aspect comfort betreft, daarin treden we Jaguar bij. Zowel de XKR-S Cabrio als de F-Type slagen er aardig in om oneffenheden weg te filteren en tegelijk de veerweg te beperken. Maar in de XKR-S kunnen we niet altijd van voldoende tractie spreken. Een stevige dosis zelfbeheersing is een must, want dat V8-monster heeft meer dan eens moeite om zijn beschikbare krachten in het gareel te houden - en al zeker als het regent. Bovendien doet de zeer lichte en vage besturing geen goed voor het vertrouwen (die komt enkel van pas in de binnenstad en voor iedereen die een overwegend rustige rijstijl prefereert), want je weet nooit echt exact waar de XKR-S zijn voorpoten plaatsen zal. En de F-Type V8 S? Die gedraagt zich voor alle duidelijkheid ook als een comfortabele GT, waardoor de sensaties die hij opwekt niet gelijkstaan aan die van pakweg een Alfa 4C. Maar hij is wel bruut als jij dat wil en is - ondanks zijn zware lijf - de vinnige bochtenpakker die hij beweert te zijn. Dat de koets een pak stijver is dan die van de XKR-S Cabrio, is duidelijk merkbaar, en de besturing is ook zwaarder en heerlijk direct waardoor je als bestuurder toch voldoende bij de zaak betrokken wordt. Dag en nacht verschil met de XKR-S Cabrio dus, en een geduchte concurrent voor de Porsche 911. Al kunnen we jammer genoeg niet van dezelfde afwerkingskwaliteit voor het in- en exterieur spreken.
Geluidsversterker
Met welke van onze testwagens we dan ook onderweg zijn; een vloering van het gaspedaal volstaat om een tussensprint van jewelste te ontketenen. En dan hebben we het leukste aspect nog niet vermeld. De 5-liter V8 met drukvoeding klinkt in beide vierwielers namelijk bijna onheilspellend. Het blok gromt, borrelt, puft en dondert dat het geen naam meer heeft en doet gegarandeerd hoofden draaien. En voor wie dat nog niet genoeg is: de F-Type V8 S wordt standaard met een uitlaatsysteem met bypasskleppen geleverd. Dit systeem is in- en uitschakelbaar met een druk op de knop en veroorzaakt spontane speuracties naar onweders. Tenenkrullend, al vinden we de automatische toerenklim bij het indrukken van de startknop er toch een tikkeltje over. Dat neigt naar overbodige stoerdoenerij.
Automaat
De standaard aangevoerde automaat (met schakellepels voor manueel gebruik) telt in de F-Type acht (kort gespreide) versnellingen, en in de XKR-S zes. Beide heren zitten, het verschil in gewicht, vermogen en transmissie indachtig, wel praktisch even snel aan 100km/u (4,4 seconden voor de XKR-S Cabrio en 4,3 seconden voor de F-Type V8 S) en ze stuiten alle twee op een gelimiteerde top van 300km/u. In de lichtere F-Type V8 S produceert de achtpitter zoals eerder aangehaald wel minder vermogen en koppel dan in de XKR-S (495pk en 625Nm tegenover 550pk en 680Nm) en is hij ook zuiniger (op papier: 11,1l/100km tegenover 12,3l/100km, wat, naar CO2-cijfers vertaald, neerkomt op 259 en 292g/km).