Tot de komst van de Jaguar F-Type was de XK de meest sportieve kat uit het nest. Maar die gaan de Britten niet lang meer in leven houden. Dit jaar nog wordt de productie ervan gestaakt, wat ons nog even de tijd gaf om er afscheid van te nemen. En dat deden we natuurlijk niet zomaar. We gingen op stap met de cabriotopper uit de reeks, met de letters XKR en S op de achterklep, en namen eveneens de meest potente F-Type mee op sleeptouw. Hoe zij zich tot elkaar verhouden, verneem je in deze V8-dubbeltest.
Stevig prijsverschil
Als topversies halen onze twee kandidaten hun krachten uit dezelfde vijfliter benzinemotor geholpen door een supercharger. De XKR-S heeft wel meer vermogen dan de F-Type V8 S - 55pk om precies te zijn - en hij is ook een pak duurder. Een F-Type met de achtpitter kost in basistrim € 102.800, terwijl je voor een XKR-S Cabrio minstens € 141.300 moet ophoesten. Daarmee wil Jaguar laten verstaan dat, eens de XK op pensioen is, de F-Type niet als zijn opvolger geldt en dat beide heren in een andere categorie thuishoren. Daarom is het dus ook niet verwonderlijk dat het merk plannen koestert om de XK-reeks door een coupé- (en cabrio-)afgeleide van de XJ te laten aflossen.