Jaguar F-Type V8 S vs XKR-S Cabrio Exterieur

Bekijk 36 foto's
Door: AUTO55 14-09-2014

Dat de XKR-S Cabrio zich in het Jaguar-gamma hoger op de ladder bevindt dan de F-Type V8 S, is niet alleen aan het prijskaartje en aan de krachtontplooiing te merken. Er is ook een duidelijk verschil in afmetingen. De XKR-S is niet alleen een forse 32,4cm langer dan de F-Type, met 13cm extra voor de wielbasis; hij is ook 3,1cm smaller. Daardoor is z'n verschijning ranker en komt hij vanwege z'n eerder klassieke lijnenspel minder gelikt over. Vooral in het front en de achtersteven - die futuristische koplampunits! - is het merkbaar dat de F-Type een aantal jaren minder op de teller heeft dan de XK-reeks. Hij is ook in het bezit van een actieve kofferspoiler uitgerust die vanaf 100km/u opveert en opwaartse druk met 120kg reduceert. 

Softtop

Het elektrisch bedienbare vouwdak van de XKR-S heeft zo'n 18 tellen nodig om te openen of te sluiten (6 meer dan dat van de F-Type) en eenmaal geopend verdwijnt het onder een aluminium afdekking die dan deel uitmaakt van het koetswerk. Bij de F-Type doet het voorste deel van het canvasdak dienst als dakafdekking, terwijl de plaats die het vouwmechanisme in beslag neemt erg netjes wordt afgedekt door twee elektrisch bediende kleppen. Openen of sluiten kan overigens al rijdend tot een snelheid van (bijna) 50km/u.

Koffer

De opvallend egaal vormgegeven bagageruimte van de XKR-S Cabrio lust 313l. Met de kap open althans. Heb je echter genoeg van de zon op je kruin, dan moet je je met 200l tevreden stellen. De F-Type biedt nagenoeg evenveel koffervolume als de gesloten XKR-S Cabrio, ongeacht of de kap open of dicht is, maar in combinatie met een optioneel plaatsbesparend reservewiel, dat in de volksmond gekend staat als een ‘thuiskomertje', tellen we wel maar 148l.

En dan is er nog het gewicht. De F-Type V8 S een pluimpje noemen is zwaar overdreven - we tellen nog steeds 1.665kg - maar hij legt toch maar mooi 135kg minder op de weegschaal dan de dakloze XKR-S, waarvan het koetswerk eveneens uit aluminium is opgetrokken. En we weten allemaal dat minder kilo's voordelen oplevert tijdens het rijden. Niet enkel wat prestaties en verbruik, maar ook wat het weggedrag betreft.

Geef commentaar
comments by Disqus