Met 7 airbags (waarvan eentje voor de knieën), de drievuldigheid ABS-ESP-ESC, actieve hoofdsteunen, Front Assist, gordelspanners, een automatisch remsysteem voor na de botsing, een vertrekhulp op hellingen, het elektronische XDS-differentieel dat inwerkt op de binnenste rem, geventileerde remschijven rondom (340mm vooraan, 310mm achteraan) en 4Motion-integraalaandrijving zet VW zwaar in op veiligheid voor de Golf R. De EuroNCAP-jury beloonde daarvoor met 5 sterren en een score van 94% met betrekking op de veiligheid voor volwassen inzittenden.
Front Assist?
Nu vraag je je wellicht af wat er aan Front Assist te snappen valt. Het is een radarsysteem dat tot 80m vóór de Golf andere voertuigen detecteert. Het werkt in drie stappen, waarbij een automatische stop als laatste redmiddel wordt toegepast. Let wel: de auto is dan wel in staat automatisch tot stilstand te komen, maar wel enkel als er niet sneller dan 30km/u wordt gereden. Ligt de gemeten snelheid tussen 30 en 200km/u, dan staan waarschuwende toeters en bellen, alsook remvoorbereiding en -hulp paraat om ingeschakeld te worden.