VW Golf R DSG6 Inleiding

Bekijk 38 foto's
Door: VG 30-06-2014

Dit najaar zal het twaalf jaar geleden zijn dat de R32 op de markt is verschenen. Het was de snelste VW Golf tot dan toe. Zijn typeaanduiding dankte hij aan de 24-kleppige 3.2l VR6-motor die tussen de voorwielen opgesteld lag, waaruit hij 241pk wist te puren, en het topmodel was vierwielaangedreven op de koop toe.

De R32 hield het twee generaties vol, om vanaf de Golf VI door de R20 te worden opgevolgd. Maar een verwijzing op de achterklep naar een veel minder sexy doch bijna 30pk sterkere viercilinder turbo bleek geen goed idee, dus bleef gewoon de letter R overeind. En daarvan testen we nu de nieuwste editie, gebaseerd op de zevende generatie Golf.

Kostelijke prestaties

Terwijl een Golf 1.2 TSI met 85pk minimaal € 18.220 kost, gaat de Golf R pas vanaf € 39.480 de deur uit. Weliswaar zit er een best gespekte basisuitrusting in die prijs begrepen, maar dat neemt niet weg dat er ook enkele kostelijke opties te rapen vallen. Met twee deuren extra, in combinatie met een automatische DSG6-versnellingsbak, een panoramisch dak, Vienna-leder, GPS Discover Pro, een elektrisch instelbare bestuurdersstoer, parkeerassistentie voor- en achteraan en nog enkele andere toebehoren, bedraagt de totaalprijs van onze testmobiel toch al meteen € 48.397 (dus € 8.917 aan extra's).

Geef commentaar
comments by Disqus